Late Night Stories حكاوى آخر الليل: كفانا تهويل - السعار الجنسي .comment-link {margin-left:.6em;}

Late Night Stories حكاوى آخر الليل

في النهار تولد الحكايات .... وفي أول الليل نحكيها .... وفي آخر الليل أسمع أحلى الحكايات

My Photo
Name: Ahmed Shokeir
Location: Cairo, Egypt

E-mail me @

This blog is best viewed with ...
Today's Quote ...
" When Israel sends a Satellite into space .. Arabs would invent a new type of Hummus "
- Dan Shiftan - The University of Haifa

Today's Quote Powered By: Shokeir

Friday, October 27, 2006

كفانا تهويل - السعار الجنسي


لصالح من ؟


بعد حالة الغليان وضغط الدم والغيظ والغضب التي أصابتني بعدما قرأت ماكتبه
مالك وشركاه ، أعدت بهدوء وبعقلانية قراءة الموضوع مرة أخرى بتمعن ، إكتشفت أن الموضوع به كثيرا من التهويل ، والصور كفكرة تم توظيفها جيدا كدليل على صحة كل ماجاء بالرغم من أن من يتمعن فيها يكتشف أنها تحاول ان تعطي فقط ظلالا تؤكد ماتم مبالغته من كاتب الموضوع الملئ بالمتناقضات والمبالغة وتعبيرات لاتستطيع أن تتجاهل فيها روح إثارة العاطفة
فاللعب على هذه المنطقة من الإثارة مضمون النتيجة مثلما إندرج تحته كثير من المدونيين مدفوعين بعاطفتهم وعقولهم لثقتهم الكاملة في كل ماتم نقله

رجاء من المدونين لاتنساقوا تحت هذا النوع من التهويل المبالغ فيه لأغراض أخرى

----------------

أعتقد ان هذا التحقيق أقرب نوعا ما للحقيقة


----------------

تحديث

أشار عبد الرحمن مصطفى في تغطيته لموقع إيلاف وموقع أمان عن هذا الرأي

----------------

تحديث

سؤال برئ : بعد وقفة نقابة الصحفيين يوم الخميس الإحتجاجية لماذا كانت اللافتات بالإنجليزية ؟

Noura Younis Photo
الصورة من مدونة نورا يونس

هل كانت الوقفة للإعتراض أمام الشعب المصري والحكومة المصرية أم لشعوب وحكومات لاتفهم إلا الإنجليزية؟

48 Comments:

Blogger free soul said...

اللى شايفينو مبالغة النهاردة هيكون حقيقى بكره

معاك ان فى تهويل لكن مالك قال انه سمع عن حدوث هذا أما ما راّه و ذكره فأصدقه لأننى رأيت مثله من قبل

but the problem is big really, check the post on my site, we are really moving to a sexual motivated nation soon, this is a bad ending for a good historical civilization

October 27, 2006 5:06 AM  
Anonymous حارسُ الهاوية said...

الأمر حقيقي، وقد رأيته بنفسي قبل ذلك، منذ سنة تقريباً. وما يحدث بشع بطريقةٍ لا يتخيلها إلا من رآها، فانتهاكُ خصوصية جسد الفتيات، ولمسه بطريقةٍ شاذة قد يتحول في أي وقت، أو قد تحول دون علمنا إلى أبشع من مُجرد الانتهاك السطحي لشرف البنت وخصوصية أنوثتها.

أتمنى ألا يتم تجاهل الموضوع بدعوى رفض التهويل والمبالغة، فبحسب هذا التحقيق فإن هذه المهازل تحدث سنوياً، ولم يتم افتضاحها أو الحديث عنها في الصحافة من قبل، وكأنها شئ مقبول وطبيعي.

October 27, 2006 6:48 AM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

بتقول ان هذا النحقيق اقرب نوعا للحقيقة طب ماشي التحقيق اصلا جايب مصايب تانية ان اصحاب المحلات شايفين ان دة يحصل كل سنة و السنة الي فاتت افظع!!!! خلاص بقت الانحطاط المصري ظاهرة طبيعية ماتسحقش؟ دة لو حتي معاكسات تبقي لازم فيها وقفة مفما بالك بالكلام الي في التحقيق عادي انه يحصل مضايقات لبنت من عشرات الشباب توصل للتلامس في وسط الشارع احنا ايه بقينا ايه بالظبط؟

October 27, 2006 7:05 AM  
Blogger CAESAr-DIABLo said...

مع احترامي الشديد لحضرتك بجد ممكن أعرف انت مستفيد ايه من كلامك ده

October 27, 2006 7:13 AM  
Blogger Human said...

هو يعني اللي هايحسس مايقدرش يشد هدوم .........و الا يعني الناس دي عندها حدود في الحاجات دي إعقلها كده......... انا شايف ان كلامك سلبي شويه مع إحترامي الشديد

October 27, 2006 7:49 AM  
Anonymous محمد لشرقاوى said...

شوف يا أستاذ
انت تعتقد بأن التحقيق اللى عمله حسام دياب أقرب للحقيقة ..
اعتقاد من الممكن ان اصنفه رأى شخصى ولا يعبر حقيقة عن تحليل لكل ما جاء فى كتابات المدونين او من حضروا الواقعة ..
تحقيق حسام به من الاتفاق مع كل ما جاء فى كلام مالك وكلامى ووائل وكذا الكثير ..
للعلم فقط سأرد مرة اخرى على ما ذكره الزميل حسام دياب .. ولكن حادثة التاكسى المحاصر أمام محل العبد فى شارع طلعت حرب ولم يكن إطلاقاً امام سينما مترو ..
وان كانت هناك حالة حصار لتاكسى أيضاً فأعتقد ان يبقى كده فيه حالتين ..
عاوز كمان أقول ان اصحاب المحلات هما بقى اللى بيقللوا من اللى حصل ..
ووائل عباس لما اترفع عليه مسدس كان عشان هيصور واحده قلعوها هدومها ..
مش محتاجين نكدب ، بعتقد ان الاسامى اللى كتبت عن الموضوع سواء مالك او وائل عباس مشهود ليهم بالصدق وعدم أفتعال حوادث وكذا ..
تحياتى أياً كانت
ومجرد ملحوظة .. فكرة أن اصحاب المحلات يتحدثون عن الملابس والبنات وابتعادهم عن الدين ..
ده يخلينا نتاكد ان الموضوع أكبر من اننا نناقشه وندافع عن اللى كتبناه قصاد تشكيك حضرتك ..

تحياتى مرة اخرى

October 27, 2006 9:57 AM  
Blogger Mo'men said...

There are no excuses for such dysfunctional behavior, as I thought we cannot degrade any more morally, something like this happens...

But I can see your point, we are a “loud” nation, we are easily emotionally manipulated, something like this happens and there’s all sorts of reactions. I have no doubt that many of the shop owners and fellow bloggers have added few details just for kicks and dramatic effect “like the photos which practically said nothing”.

The culture of “Heysa” has dominated here, instead of rationally contemplating these events; we filled the world with screams.

News flash for all of you, this happens everywhere... Don’t be shocked that such event took place, we all know these things happen; maybe not in this magnitude but it do exist.

October 27, 2006 9:59 AM  
Blogger bluestone said...

حتى لو اتفقت مع حضرتك ان مالك او الشرقاوي وجيمي ووائل كانوا بيبالغوا وان صدمة وجودهم أمام حدث زي ده خليتهم يبالغوا شوية ..
التقرير اللي حضرتك اشرت إليه في الوصلة كان أكثر رعبا ..
لانه بيشير إلى ان اللي حصل مكانش حادثة عابرة فردية حصلت لظروف ولن تتكرر .. لا دي حاجة بتحصل كل سنة .. والمصيبة ان الناس شايفة انها حاجة عادية جدا وبتحصل كل عيد وكل سنة وانت طيب ..

قد كده وصل بينا الامر للمهزلة دي ..
قد كده اصبحنا سلبيين
دين ايه واخلاق ايه بقى
فين (من رأى منكم منكرا)

حتى لو مالك مبالغ وجيمي بيهول وصور وائل مش واضحة فكلام الناس اسوأ بكتييير ....

بس حضرتك ماقلتش .. ايه دافعهم للتهويل أو المبالغة ؟؟؟ ايه هي الاغراض التانية يعني

October 27, 2006 10:57 AM  
Blogger KazaBaza said...

الي اتكتب ممكن يكون فيه شوية
مبالغه ده صحيح

لكن مقدرش انكر ان الي حصل
حتى بعد نزع التهويل
شيء مقزز

October 27, 2006 11:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

كان بيطلعوا يجروا ورا أي بنت أو ست ماشيين لوحدهم، وبكترة يعني - 20 أو 30 واحد- ومعلش يعني اللفظ، كان بيزنقوها في مكان معين ويرخموا عليها بطريقة مش..... مقبولة !
-------
آه هو حصل تحسيس وتلميس
--------
هو دا لو حصل لأخت حضرتك كنت هتعتبره تهويل والموضوع مش مستاهل دا كله برضه؟
--------------------------------
)همّ أول وتاني يوم العيد بس، مش في الشارع كل يوم يعني)

قريب هيبقى كل يوم بس ايدى على كتفك كدا وهنعبر بأذن الله

October 27, 2006 11:48 AM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

لاأنكر أنني فكرت قليلا قبل أنشر رأي قلقا من ان تصلني بعض الكلمات الخارجة يصعب عليا الرد عليها ولكن تعليقاتكم برغم إختلافها تحمل كلمات تجبر الجميع على إحترامها

free soul
ماتقوله ياماجد هو ماكنت اخشى ان يصل للقارئ فانت تقول نحن حقيقة نتجه إلى دولة تحركها الجنس لتكون نهاية حضارة تاريخية
هذا هو نتيجة التهويل ، اعترف واقر وسمعت من كثيرين عن حالات إنتهاك عرض ومن سنوات طويلة ومن منا لايتذكر صدمة مجتمعنا في فتاة العتبة التي تم إنزالها من أحد أتوبيسات النقل العام جهارا نهارا في ميدان العتبة ولم يتحرك ساكنا يومها في الميدان المزدحم وكانت قضية رأي عام وقتها ، فالحالات موجودة وكشفها مطلوب والتركيز عليها واجب ولكن التهويل والإثارة تأتي بنتائج عكسية وتضعف حجة من يعلاضها بل وقد تاتي بنتيجة عكسية
هالة الهلع التي رأيتها في كتابات بعض المدونات تكشف ذلك وصلت لجعلهم يتخوفون من التجول في شوارع القاهرة ، لا ياسيدي الشوارع ليست بهذا الإنفلات والامان في الطريق لم يصبح حلما من الاحلام مثلما شعر البعض

حارسُ الهاوية
اتفق معك بان الحالات موجودة ولكني لم اطالب كما إعتقدت بتجاهل الموضوع بدعوى رفض المبالغة والتهويل ، ولكن يجب إلغاء المزايدة في التعبيرات حتى تكون هناك مصداقية اكبر للقضية ولا تجعل هناك من يطالب بجدية بطلب ترخيص للدعارة وغعادة فتح المواخير وتصبح هوجة تظهر من هنا وهناك اراء متطرفة من هنا وهناك مثلما تطرفت القضية للمبالغة
إقرأ
تقنين الدعارة

sarah la tulipe rose
أيوه التحقيق دارس الموضوع بطريقة أهدأ ولم يستخدم إثارة وتهيج ولذلك أصاب مصداقية أكتر جعلت الجميع مقتنع ان هناك مشكلة ومزمنة أيضا يجب أن نتوقف عندها ونتصدى لها ولم يستطع أحد أن يشكك فيه
راجعي التعليقات عند مالك وأنتي تكتشفي ان القضية تاهت بين فريقين

CAESAr-DIABLo
ماأقصده أن التهييج الزائد تجعل القضية تتوه بين هو حصل ولاماحصلش وبين هلع زائد لدى أي فتاة لدى مرور أي شاب من جوارها
ياسيدي الاخلاق مازالت موجودة طالما انا وانت موجودين

human
تقبل إحترامي
لا يقدر يشد هدوم ويقدر اكتر من كده
بس لما يقول
سمعنا ان احدى الفتيات تم تمزيق ملابسها بالكامل وركضت عاريه حتى دخلت احدى المحلات واخرى تم محاصرتها امام جدار وانتهكت بشكل بشع

ده تهويل ولما يقول
لا استطيع ان اتفهم الدوافع التي تحرك اكثر من الف شاب ويزيد دفعة واحده
لما يقول ألف شاب يبقى برده تهويل

محمد لشرقاوى
أعتز بتعليقك عندي
فرق كبير ين الكذب او المبالغة او تركيز على امور دون اخرى
عفوا انا لم اتهم أيا منكم بالكذب ولا تشككت في صدق اي مما كتب وكان شاهدا
ولكن جميعكم لكم كمية كبيرة من القارئين حقهم عليكم ، ولكني هنا اعترض على صياغة الموضوع بشكل يجعل القارئ يكتب تعليقات من نوعية

ويجعل المتلقي يعتبر ان الإغتصاب اصبح امرا عاديا يستلزم عدم خروج النساء للشوارع مثلما اراد مالك في تحديث البوست بالإشارة إلى ماكتبته رضوى هذا هو البحث هن الإثارة ليس إلا
مثلما كنت المبالغة في العرض مثلما كانت المبالغة في رد الفعل
وهذا مثال
الشعب المصري اوسخ واحقر شعب
واشكرك على التوضيح لبعض النقاط الخافية ولا اعتبره ابدا دفاعا قدر مااعتبره أيضاح مطلوب
وشكرا لك

Mo'men
أعتقد ان اصبت مااريد ان اقول وافضل ايضا
لاشك كلامك موضوعي جدا جدا
لدرجة اني افضل ان أضعه بدلا مما كتبته
لايوجد اي تبرير لما حدث ولكنناامة صوتها عالي تتحرك بعاطفتها
إن ثقافه الهيصة التي تحكمنا جعلتنا نملأ العالم صراخا بدلا من دراسة القضية بمنطقية

bluestone
أنا لم اقل ان التقرير الآخر ينفي ماحدث كل ماأشرت إليه ان اقرب إلى الحقيقة وإلى التقبل المنطقي
وزادنا جميعا إقتناعا ان هذا الامر يحدث دائما ولذا يجب التصدي له بشدة
اما الدوافع الاخرى فلكا منا توجهاته وارائه في سياسة الدولة والشرطة وكل منا يكتب بما يتفق مع أرائه ويتلائم مع توجهاته ويركز عليها هنا انا لااتهم انه يختلق امورا لم تحدث ولكن التركيز عليها بشكل يتوافق مع دزافعه وهذا حقه ولكني نوهت فقط

KazaBaza
وبعد نزع المبالغة والتهويل مقزز ومقرف ومرفوض جملا وتفصيلا وآن الاوان ان تكون هناك وقفة حازمة
ولكن ليس بإخصاء الشباب ولا بالترخيص للدعارة

Anonymous
لاأفضل الإجابة على إستفسارات من نوعيه هل لو حصل لاختك هل تعتبره برده نوع من الإثارة
ياسيدي ما اكتبه هو رأي وصلت اليه بعد تفكير تفكير من جوانب عديدة لاتخلو من الجانب الشخصي طبعا
ولكن لانريد ان تحكمنا عاطفتنا فقط حتى نحصل على نتيجة مرضية في النهاية

وتحياتي للجميع

October 27, 2006 1:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

مدونه رائعة تستحق القرأة

اسلوبها جميل جدا


بالتوفيق

عدنان
مشرف موقع:معلومة.كوم

http://m3loma.com

October 27, 2006 4:16 PM  
Blogger Abdou Basha said...

أحمد شقير
بشكرك على رابط التقرير،وعجباني فكرة البوست، وتعليقاتك جدا.
وكويس إنه مالكوم إكس ووائل اثاروا الموضوع ده، بأثاره الإيجابية و السلبية .
تحياتي
وكل سنة وانت طيب

October 27, 2006 5:45 PM  
Anonymous احمد فتحى said...

بالرغم من كل سلبيات الشعب المصرى ومن سلوك هذا البعض المنحط اخلاقيا إلا اننى لا اعلق على هذه الحادثه ولكن هو لوم وعتاب على الاستاذ احمد الذى سمح لنفسه بالرد على صاحب الرابط "الشعب المصرى..." والذى بمجرد ان لمحت عيناى هذا الرابط حتى وجدت نفسى فى قمة انفعالى ولا اقسم بالله إن علمت بمكان هذا الشخص واستطعت الوصول إليه لن اتردد لحظه فى ان اطلق النار على فمه الذى تلفظ بتلك المقوله حتى يعلم امثاله ان هناك الكثير من الاحرار والشرفاء فى هذا البلد والذين يضحون بكل غالى ونفيس من اجل العزه والكرامه .
سافعلها غير نادم ولن اطلب عفوا من الله او مغفره على ذلك.

احمد فتحى - شارع النميس -اسيوط

October 27, 2006 7:43 PM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

Anonymous
أ.عدنان
مشرف موقع:معلومة.كوم
أشكر لك ثنائك وتهنئتي لموقعك ومعلوماته القيمة

Abdou Basha
سعدت بأن فكرة التدوينة وصلت بدون سوء فهم

احمد فتحى
أحمد أنا لم أعلق علي صاحب رابط الشعب المصري ، ولكني ذكرته كمثال أن مثل تلك التدوينات تتولد نتيجة المبالغة والتهويل
فالتطرف في عرض القضية يتولد عنها تطرف في الرد وبذلك نفقد الحل
ومثال آخر من امثلة كثيرة إعذرني على ذكره لكنه يوضح ماأقصده

هذه التدوينة القادمة من واشنطن

اةةةة ياشعب واطى حقير لازم يتحرق بجاز وسخ زية

October 27, 2006 8:26 PM  
Anonymous bluerose said...

طيب حتى لو سلمنا جدلا ان كلام مالك و وائل عباس مبالغ فيه , رغم ان التقرير الأكثر مصداقية في رأيك يحمل كارثة أخرى هي أن ما رووه "عادي" و بيحصل كل عيد

ماحدش يقدر ينكر يا احمد ان فيه حالة تسيب رهيبة في الشارع , في كل مرة كان حد من المدونات يتكلم عن التحرشات في الشوارع كانت تقوم الدنيا كلها تتهمها انها أكيد هي السبب في كون الآخرين يتحرشون بها

بحديث مع فتيات من جميع الأعمار بدءا من الثامنة و جميع أنواع الملابس (محجبات , مش محجبات , مختمرات , منتقبات , لابسين اسدال) جميعهن يتفقن في شيء واحد , أن المشي في الشارع ليل أو نهار = تحرش لفظي على الأقل , و فعلي في أحيان كثيرة

رد فعل المارة : أكيد البنت هي الغلطانة , أكيد هي اللي أثارته ,
في أحد التعليقات عند مالك على أن لترحش يطول المنتقبات , المعلق قال بردو ممكن تكون هي اللي أثارته بأنها تكون حاطة كحل

فيه تسيب فعلا في الشارع المصري يا احمد حتى لو كان كلام مالك غير حقيقي

مافيش وازع لا من أخلاق ولا من رفض مجتمعي وطبعا من مسئولين عن التأمين

احتراماتي

October 27, 2006 9:41 PM  
Blogger بعدك على بالى said...

مش عارفه يا احمد الموضوع مفيهوش تهويل لان ناس كتير اكدت ان ده حصل فعلا، وشكله كما هو متوقع ممكن يتكرر فى مواقع تانيه لو مفيش رادع او رقابه امنيه اللى هى مستحيل تكون موجوده فى كل حته..

انا هارفه انك دخلت عش الدبابير بكلامك اللى بيحلق بعيدا عن التيار، وفى كل الحالات اتصور ان المناقشة لازم تكون بهدوء

تحياتى وكل سنة وانت طيب

October 28, 2006 1:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

guys, I am sick of this topic all of the bloggers have been talking about it for days ...enough you better do something or shut the hell up...I am also sick of the ppl who pretend they've never heard or saw something like this before ....and they keep weaping over the lost ethics and releigion of the egyptian youths...well I wanna tell u this happens every eid ...and every day it happens but only one at a time..( DO SOMETHING OR SHUT UP WORDS DON SOLVE PROBLEMS)
EL MASRY AFFENDI

October 28, 2006 12:52 PM  
Blogger باسم شرف said...

عزيزي احمد
انا قريت التحقيق قبل كده
ومعاك حق
لكن ليا طلب عندك انشر المدونة بتاعة احنا المصريين مختلفين عن غيرنا لانها حقيقية وحلوة

وشكرا
برافو عليك

October 28, 2006 4:39 PM  
Blogger حــلم said...

شقير
لم أسمع عن شعب فى الدنيا يفعل بنفسه ما نفعله بأنفسنا، هل اذا نشرنا غسيلنا القذر ستزول أوساخنا.. أم الأفضل أن نحاول غسيله مرة أخرى

لست من هواة دفن الرأس فى الرمال.. لكنى أجدنى أتذكر الآن مدونة سوالف أحمد وكيف انفعلنا هناك على كلماته
الآن.. أصبحت المدونات معلقات فى سب مصر
وشعب مصر
فليخبرنى أحد عمن يستطيع السير فى شوارع نيويورك رجلا كان ام امرأة بعد منتصف الليل؟؟
فليخبرنى أحد لماذا نتلذذ بتعذيب أنفسنا بهذا الشكل؟؟
لماذا لا نواجه ما حدث بعقلانية أكثر ونقيمه : هل اصبح ظاهرة؟ وما علاجها؟ وكيف نتفاداها من الأصل؟
معلش
جيت عندك وباخطب
غصب عنى
مقهورة

October 28, 2006 6:22 PM  
Blogger shady said...

والله من الواضح ان البلد على شفا انفجار مؤكد حدوثة المرة دى تحرشوا ببنات بكره يحرقوا محلات بعدوا يولعوا فى وسائل النقل العام كله حيحصل يا جماعة ما تقلقوش والأسوء قادم إنشاء الله أما بالنسبة لتشويه سمعة العزيزة مصر
فبصراحة يا بهوات وبدون أدنى تهويل الانسان المصرى يعامل ككلب ضال بالنسبة لدول عربية شقيقة يمكن الحيط جنب الحيط

يمكن فى ناس فى مصر مش حاسة ان الاغلبية عايشة عيشة الكلاب وده طبيعى بالنسبة لعدالة التوزيع اللى بننعم بلهيبها بس اوعد اللى مش شايف انه حيشوف بكره غصب عنه

October 29, 2006 1:35 AM  
Blogger daktara said...

انا مانكرش ان ده احيانا بيحصل خاصة في التزاحم بعد ماتشات الكوره
لكن واضح ان الموضوع اللي كاتبه مالك فيه الكثير والكثير من المبالغة
احنا مش في شيكاغو
والعيال ايه يعني عنرهم ما شافوا بنت
ده وصف لناس جت من الصحرا لوسط البلد عدل

October 30, 2006 1:50 AM  
Blogger عروسة النيل said...

http://www.youtube.com/watch?v=XAFtE9ozk_0

thnx

October 30, 2006 1:34 PM  
Blogger mano said...

طيب اية مصلحة الناس دول فى التهويل؟ و هيستفيدوا اية
و بعدين فى ناس كتير حكت نفس القصة من غير ما يكونوا يعرفوا بعض

October 30, 2006 5:15 PM  
Blogger جمال الدولى said...

انت سمعت
نوارة نجم
ف العاشرة مساء
قالت كلام فى غاية الخطورة
عن بنات
بتتقلع
ملط
وهم رايحين سينما

October 31, 2006 12:31 AM  
Blogger شمعى أسعد said...

لكن فعلا المجتمع بيتغير
وبيتوحش
مواقف واحداث كتير حصلت
اكدت ان هناك شئ ما تغير
فى تركيبة الشخصية المصرية
لم يعد هو الشعب الطيب المسالم
بل تخلى عن صفاته واستورد من دول النفط اخلاق اخرى غريبة

October 31, 2006 2:07 AM  
Blogger adhm said...

مم تتكون مصر؟
تتكون مصر من ارض وشعب
كم تبلغ مساحة تللك الارض
الف كيلو متر طول والف كيلو متر عرض
مدن وبلاد لا اول لها ولا اخر
من هو شعب مصر
اسود تسد عين الشمس بس تلاقى الخيال
هل اختصرت مصر كلها فى ناصية سينما مترو وشارع طلعت حرب
الا يوجد فى مصر من هو اهم من مجموعة من الشباب_ حوالى خمسين او ستين شاب_هم فى الاساس ضحية لكل وسائل التعتيم والتغييب والتهميش

October 31, 2006 10:59 AM  
Blogger adhm said...

لا اهتم كثيرا بتلك الدعوات التى تدعونا ان ندفن رؤؤسنا فى الرمال مناجل وهم كبير نعيشة اسمة
صورتنا امام العالم
لا يجوز الكلام بهذة الطريقة عن مصر والمصريين
تاريخنا مش ممكن نلوثة بتصرفات قلة بسيطة
لا ابدا لنتكلم و ونسأل ونحكى ونغضب وحتى نتشاجر
والعالم كلة لا يهم امام صورتنا نحن امام انفسنا وليذهب هذا العالم البعبع الذى يخيفوننا به الى الجحيم

October 31, 2006 11:07 AM  
Blogger حنيـــــــن said...

انا مصدقه اللى حصل
يمكن يكون فيه تهويل بس مصدقاه

ومع الاختلاف اللى حاصل عاجبنى اوى الرقى فى الحوار

اكيد كلنا اصبنا بحاله من الغضب والصدمه للى حصل

اظن ان الفكره مش احنا بنهول ولا لأ ؟
ولا صورتنا ادام العالم ايه دلوقتى
ولا حاجات كتيره تانيه اتقالت

رغم احترامى الشديد لكل الاراء دى

بس السؤال دلوقتى خلونا نفكر
لو كان اللى حصل ده حصل فعلا وبالكيفيه دى
!!!

احنا رايحين فين
قطار الرعب اللى راكبينه ده هايوصلنا لفين
امتى ها نقدر نغير السلوكيات المرعبه اللى سيطرت على اجزاء كتيره من شوارعنا

اللى حاصل ده نتيجه لحاجات كتيره فاسده
لما يبقى اللى على السطح كده فاكيد اللى جوه افظع بكتير

للاسف معنديش حلول اطرحها
المنظومه كلها فاسده

October 31, 2006 6:26 PM  
Blogger Mohamed Yousef said...

we don't know if what we read is true or not.
personaly, i don't think that it happened with the description that we read.
but to be honest, it didn't happen now, but it can happen any time later because the source of the problem still exist and is growing bigger :

1) all these video clips on TV compared to Religious Programs.
2) high cost of marriages compared to the Salaries.

Rabbena Yostor

October 31, 2006 8:07 PM  
Blogger ~ se3loah ~ said...

كنت أعقد أن الكبت الجنسي موجود لدى السعوديين فقط

وكنت أعتقد ان الشعب المصري دائماً يتفاخر بالإنفتاح الموجود في مصر !!

بالأخير , أصبح الموضوع يختلف والكل في شبكة واحدة

ياللعجب !!

November 01, 2006 3:14 AM  
Blogger aymen.farouk said...

ربنا يستر على بناتنا واخواتنا ومهاتنا بجد ربنا يستر

November 01, 2006 4:06 AM  
Blogger نون النساء said...

ماراح أقدر أفتي بالموضوع

لأني مو عارفة فقط اللي قرأت عنه


واهل مصر ادرى بشعابها

:P

November 01, 2006 8:47 AM  
Blogger adhm said...

(~ se3loah ~ said...
كنت أعقد أن الكبت الجنسي موجود لدى السعوديين فقط)من
الخطأ الشديد ربط الكبت الجنسى بالسعوديين فقط ( الكبت الجنسى ليس مرتبطا بجنسية محددة)ولكن ان شئت الدقة فما هو موجود لدى السعوديين والخليجيين بصفة عامة يمكن ان نطلق علية الطفاسة الجنسية
فما لا يستطيع الرجل السعودى ممارستةعلنا فى بلدة يذهب الى دبى ليفعل ما يشاء او الى البحرين(امال هماعملوا كوبرى بينهم لية يعنى تقوية اواصر لاسمح اللة
او يذهب الرجل الخليجى حتى الى تايلاند لكى يشبع غرائزة التى لا تشبع
وكل مواخير اوروبا تعرف هذة الهيئة جيدا رجل اسمر رائحتة كريهةحديث العهد بارتداء البنطلون لاتعرف يمينة ما انفقت شمالةو ترضية احقر عاهرة
فالكبت الجنسى ليس موجودا على قائمة مشاكل الرجل الخليجى ابدا منذ نعومة اظفارة يتلقى اول دروسة الجنسية
الساخنة من اول قريب لة ينفرد بة
ورويدا رويدا يلتقى الخادمة الفلبينية فى منزل الاصدقاء
كبت اية اللى انتى جاية تقولى علية
الا اذا كنتى تقصدين الكبت فى علم المرأة الخليجيةفقد جانبك الصواب ايضا فالبنت كالولد تستطيع ان تفعل ما تشاء وقتما تشاء ولا حرج(امال هما لبسوكوا خيمة لية) هل تستطيعين
انت السير(مجرد السير)خارج اى مول بعد المغرب بمفردك او حتى مع صديقة اخرى
وماذا عن السائق الهندى او الباكستانى ماذا يفعل بعد ذهاب الاب الى البحث عن غزوة جديدة بالتفحيط
نظرة بسيطة على اى فاترينةعرض لاى محل ملابس حريمى تنفى بشدة فكرة وجود الكبت الجنسى عند المرأ الخليجية
بلاش المشى خارج المول بعد المغرب وبلاش نظام اللبس الذى يستدعى الى الوعى دائما التنين الوردى
فما هو موجود فعلا ليس الكبت
مرة اخرى انها الطفاسة الجنسية
اهلا بيكى فى نادى احباء المصريين

November 01, 2006 10:41 AM  
Blogger Ahmed Shokeir said...

bluerose
لم ينكر احد وجود التحرش الجنسي وعنمدا كتب عنه المدونون من قبل اعتقد بأن احدا لم يلقي بالوم على الفريسة
راجعي ماتحدثت عنه ثروة
في مدونتها من عشرة اشهر وقتها لم يلومها احد
ولكن كما هو واضح مما كتبته في تدوينتي اني ارفض التهويل الذي تكون نتيجته ضياع القضية الحقيقة بين مصدق ورافض ومحاولة المصدق التاكيد على مصداقية الحدث والمعترض على إثبات إعتراضه
هناك تحرش نعم هناك تحرش مثله مثل سلبيات كتيرة تطول مجتمعنا لسنا وحدنا ولكن في كل بقاع العالم
لتكن قضيتنا كيف نعالج المشكلة

بعدك على بالي
قرات لكي تعليق سابق في إحدى المدونات لاأتذكرها حاليا قبل هذا التعليق يتناقض تماما مع تعليقك بأنكي لاتري اي تهويل او مبالغة
لاشك أنني سبحت عكس التيار ولكني رجل احترم عقلي واعمل على تشغيله وكانت هذه رؤيتي دون أي مؤثرات خارجية

Anonymous
تشكو من إنزعاجك من الكلام في هذا الموضوع بهذه الضخامة وانا معك ولذلك
إكتفيت بهذا البوست الصغير ومن الممكن ان نكتب عنه في وقت لاحق وبهدوء بعد إنتهاء الزوبعة وقتها سوف تجد هناك من يسمع ويعقل بعيداعن إنفعالات زائدة نتيجة شحن زائد

باسم شرف
سعدت بانك تتفق معي فيما قلت ، اما عن موضوع غحنا المضريين مختلفين عن الاخرين فهو بالفعل منشور في المدونة فأعتقد انه لاداعي لإعادة نشره

حــــــلــم
نقد الذات شيئ إيجابي ومطلوب ولكن جلد الذات يدل على حالة ماسوشية بأي حال من الاحوال لن تاتي بنتيجة أيجابية
عندما ننقد انفسنا نحن بذلك نترفع عن أخطاؤنا وتكون أول خطوة في طريق إصلاحها اما جلد الذات فلن يجلب لنا سوى الإحتقار
مثلما يقابل الزوج مشاكل زوجية يبدأ في نقدها ومحاولة الإستماع إلى حلول لها بعد تحليلها اما التشهير بحياته الزوجية فلن يجلب له سوى إحتقار الآخرين قد يعانون مشاكل أفظع منها

شادي
ماتقوله عن المبالغة والتهويل هو مايزيد حالة الإحتقان وهو الذي يدفع البلد مثلما تقول إلى حالة غليان في الشارع نتيجته يحرقوا محلات ويولعوا في وسائل النقل العام مثلما ماتقول

daktara
ماتوصلت له هو ماكنت اعنيه ، بيحصل آه بيحصل ، مطلوب تركيز الضوء عليه مطلوب لكن تهويله من اجل اجندة خاصة مرفوض مرفوض

عروسة النيل
للأسف الرابط الي إنتي حاطاه مابيفتحش هنا في السعودية ، الموقع محجوب

mano
طيب اية مصلحة الناس دول فى التهويل؟
ده سؤالك ، سؤال جيد
ياسيدي إحترامي لجميع من كتب في الموضوع ولكن من كتب الموضوع شباب اصحاب رؤية خاصة في المجتمع والحكومة والامن واحندة خاصة ومن حقهم إستخدام بعض الحقائق بشكل يساعد على تأكيد أفكارهم وهذا شيئ منطقي وحقهم ولايستطيع احد لومهم عليه ولكن من واجبنا نحن ان نقرا بعقولنا مع قلوبنا ونعمل عملية فلترة أو تنقية لهذا الكلام

جمال الدولى
للاسف لم أشاهد ماقالته نوارة نجم ولكن علمت بمحتوى الحلقة وماقالته هي الاخرى شيئ يبعث على النفور وغليان الدم في العروق

شمعى أسعد
قولنا اننا استوردنا من دول النفط
اخلاق اخرى غريبة ، كلام لا اعتقد به فالاخلاق السيئة مثل الجيدة موجودة في كل مكان وإذا صدق ماتقول وكان مايحدث نتيجة ثقافات اخرى غريبة فهذا يعيبنا قبل ان يعيبهم فنحن بذلك مجتمع هش قابل ان يتلقى اخلاق سيئة من شعوب اخرى وهذه مصيبة اروع

adhm
هل اختصرت مصر كلها فى ناصية سينما مترو وشارع طلعت حرب
الا يوجد فى مصر من هو اهم من مجموعة من الشباب_ حوالى خمسين او ستين شاب_هم فى الاساس ضحية لكل وسائل التعتيم والتغييب والتهميش

هذه المقولة اول مرة اسمعها ولم اسمع بها من قبل في المدونات بصراحة اهنيك عليها
وإن كانت قيلت لهوجم قائلها انه من انصار التهوين الذي يزيد المشكلة تفجرا
ابدا فأنت لم تنكر بقدر ماتريد ان تضع المشكلة في حجمها الحقيقي
تعرف ياأدهم لقد توقعت نتيجة تلك الغثارة ومثلما كانت الإثارة متطرفة مثلما كانت النتيجة متطرفة وغتهم صاحبها بانه مروج إشاعات
إقرا ماكتبه كرم جبر وسوف ترى التطرف المضاد
وإقرا ماكتبته الأهرام اليوم
وسوف ترى التطرف المضاد

حنيـــــــن
ايوه حصل تحرش ايو وبيحصل من قبل كده والموضوع محتاج وقفة بس لازم بصوت هادئ وبعدا عن المبالغة حتى لاتختلط الامور
دائما حل اي مشكلة يكون بمعرفة الاسباب والمبالغة احيانا تقودنا غلى الأسباب الخطأ ولكي ان تتبيني ذلك من الردود عند مالك وجيميهود وعلاء والشرقاوي
ماعندكيش حلول لان الموضوع تاه لكن بعد هدوء العاصفة وانتهاء الإنفعالات سوء تجدي الحلول واضحة وقابلة للتطبيق مش زي افكار الإخصاء وإبر التريكو

Mohamed Yousef
إختزال اسباب المشكلة في سبب دون الآخر
غير منطقي ويجعل كل طرف مشارك في إيجاد الحل مهتم اولا وأخيرا بالتاكيد على ان السبب المقتنع به هو الأكيد ولايوجد سبب ىخر ونتجادل ونتعارك ليثبت كل منا للآخر السبب
لا الاسباب كثيرة إقتصادية وإجتماعية وثقافية ودينية واخلاقية وسياسية

~ se3loah ~
التحرش الجنسي مشكلة عالمية ليست لها وطن محدد لأن اسبابها متعددة وبالتالي هي موجودة في كل الاوطان فمنهم من يقول ان المشكلة سببها الفقر والإحتقان ومنهم من يقول ان سببها الثراء الذي يجعل الشخص يعتقد ان كل شيئ متاح
مصر مثل أي بلد اخرى سواء مجتمع منفتح او منغلق بها من العيوب مثل غيرها

adhm
ماتقوله عن الرجل السعودي او الخليجي سوف يكون للمصري والسوري وغيرهم لو إتيحت لهم نفس الظروف
والتعميم في هذه الحالة منطق غير سوي فمثلما نتشدق أننا شعب لديه اخلاق وجدعنة إبن البلد فهناك ايضا شباب على فكر وثقافة عالية
التعميم يظلمنا ويظلمهم
ومثلما تنظر لهم من ناحية العلاقة مع الخادمة الفليبينة للرجل والسواق الاسيوي مع المراة مثلما هناك من يرانا من خلال شارع الهرم والمراة العوب والرجل الديوث
وكلاهما خطأ
وسعلوة هنا مثال للفتاة والمراة السعودية المثقفة الواعية الثائرة والمحافظة
ورغم إختلافي الدائم معها في أرائها إلا انني احترم فيها فكرة وجود رأي قائم على التحليل

November 02, 2006 12:07 AM  
Blogger free soul said...

shokair, my dear friend

I didn't form this idea based on this incident or this event at all

actually, it is based on my talks with common youth between 22 and 32, saying that at least 60% of them spend most of their time talking about sex is sadly true, saying that the rest of them have almost no real interests and have killing space in their souls is also sadly true

the problem is in losing hope in other sides, so we feel helpless and start to feel in our desires only, that is how i see the big part of the problem is

November 02, 2006 12:45 AM  
Blogger المواطن المصري العبيط said...

عزيزي أحمد شقير

أنا عامل تحليل بسيط عن أسباب اللجوء إلى العنف الناتج بعد كبت اجتماعي وسياسي رهيب، يمكن ده يكون أحد أسباب ما حدث في وسط البلد

على العموم أنا شايف أن ما حدث هو نتيجة طبيعية للضغوطات اليومية على الشباب بالذات، وسواء كان الموضوع مبالغا فيه أو هو عين الحقيقة، إلا أننا أمام حقيقة واحدة وهي اختفاء الأمان في دولة يصفونها ببلد الأمن والأمان، هذه المرة تأتي من شباب مصري يعيش تحت ضغط اجتماعي وكبت ديني وتابوهات تبقيه على حافة الانتحار أو الرفض أو التسليم بما هو واقع فعلا والاستسلام للمقدرات التي رسمها النظام السياسي له

في الولايات المتحدة يا سيدي الفاضل، هاجت الدنيا كلها على عضو في مجلس النواب قام بارسال رسائل بالبريد الالكتروني بها عبارات تحرش جنسي، فما باللك بحوادث تحرش لفتيات عاريات أو منتقبات سواء ودون أدنى تدخل للدولة لحماية بناتنا أو الحفاظ على شرفهن وسمعتهن، أو دون تخويف أو ترهيب هؤلاء الذئاب الباحثين عن الشهوة مهما كان الثمن، طالما هم لن يستطيعوا الوصول لها بالطرق التي حددها الشرع، أو بالطريق الذي تفرضه الدولة على مواطنيها

كان آبائنا وأجدادنا يتعجبون من وجود محجبة في الجامعة أو في الشارع، وكانوا وقتها يقولون أنها حالات فردية، والآن لم تعد فقط ظاهرة، وإنما أمست واجهة الاسلام والمسلمين أمام العالم، فهل لا يزال أحد يظن أن التحرش الذي أمسى شيئا عاديا في الأعياد سوف يستمر "عاديا" بعد عدة سنوات

عفوا للاطالة، وشكرا

November 02, 2006 2:05 PM  
Blogger ابن مصر said...

صباح الفل يا احمد واحشني قوي ..بص عجبني كلامك عن الموضوع ...انا شايف ان الموضوع كان مجرد انفلات امني ولو كان في صحيح امن وحراسة مكنش اللي حصل حصل.. صح تتعرض النساء ف مصر للتحرش والمضايقات في الشوراع لكن ده موضوع تاني كبير

November 05, 2006 8:08 PM  
Blogger Me2 said...

مشكلة الشعب المصري التهويل الدائم
و التعامل مع الأخبار و كأنها أحداث فردية
و التهليل و التطبيل لن يحلا المشكلة في النهاية لأن الخطأ و المسؤلية تقع على عاتق الجميع بلا إستثناء

November 07, 2006 5:00 PM  
Blogger change destiny said...

الم؟أساه اني يومها كنت كل ما اقول لحد يقولي و ايه الجديد يعني
دة بيحصل كل وقفة

نظام صمنا كتير نكفر عن حسانتنا بقى

November 07, 2006 5:20 PM  
Blogger تمر حنه said...

أكيد مبالغة - ده ناقص يجيبوا مصحف و يحلفوا عليه انه حصل
الأصرار على التوكيد بيأكد التهويل
عندى احساس ان الليلة فيها تصفية حسابات أو دوس على جروح مفتحةلبعضنا - بغض النظر عن الصورة العامة
فعلا الحكومى لازم تحاسب - لكن مش على التقصير الأمنى أمام السينما- بل على التقصير فى تربية الشعب منذ زمن بعيد و محاولات تشتيت انتباه الشباب باباحة مفردات دخيلة على المجتمع - و باصرار حتى حدث خللا ما فى غدد معينة و تحاسب أيضا على عدم تقنين نزوح طبقات لها ثقافات و معتقدات معينة و اختلاطها بالطبقات الأخرى
أحمد عايزة رأيك عندى لو سمحت

November 07, 2006 6:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

تحياتي للجميع

ارجو ان نجتاز الاتهامات و هل ما كتب حقيقي ام لا ...و نفكر في الامر بهدوء و نبحث عن الاسباب التي تؤدي لحدوث ما حدث..ان كان حدث بالكيفية المدونه بالمدونات... و أنا لا أشكك و لا انفي..انما بفكر مجرد دعونا نقول:

1- الصور التي رأيتها يبدو فيها شباب مراهق صغير السن... و في تقديري انهم من طلية المدارس الاعدادية.. او الاول الثانوي.. و تجمهرهم حول الفتاه ، كما في الصورة، لا يعني انهم يحاولون الوصول الي جسدها... و قد يكون التحرش تم بالفعل من أثنين أو ثلاثة أو أربعة..و عندما استنجدت الفتاة التف حولها هذا الجمع ...ليروا ما يحدث... يتفرجوا..
أحيانا يكون فيه حريق في مبني .. أو حادث مرور ... و تري الناس يلتفوا حول المكان بدافع حب الاستطلاع بالرغم من خطورة ذلك علي حياتهم كما في حالة الحريق .

2- البنات و ما ترتديه لا يجب ان يكون هو السبب الخفي وراء اي تحرش ... فالتحرش أحيانا يتم بالمحجبات...

3- في رأيي المتواضع... أن الشارع المصري كله في حالة فلاتان....بمعني ان كل فرد بيعمل ما يريد... و للاسف الكبار قبل الصغار... و المسؤول قبل المواطن العادي... أنظر لرجل الشرطة الذي يسير بسيارته عكس الاتجاه...و للاسف ان صغار العاملين بالشرطة هم الذين يتجاوزو القانون...
الطفل الصغيير فقد القدوة سواء في المنزل أو في المدرسة أو في الشارع.

4- التقدم التكنولوجي و العلمي جعل الشباب و خاصة في سن المراهقة في خطر شديد... انهم يستخدمون الانترنت أستخدام سيء.. يلهثوا وراء المواقع الاباحية..
و الدش و مابه من قنوات اباحية..و حتي القنوات العربية بعضها يثير الغرائز بواسطة الكليبات العارية و الرسائل التي تظهر اسفل .
الفضائح الجنسية التي هزت المجتمع لبعض المشاهير .. و نشرت علي صفحات الجرائد بل و تم بييع بعضها علي سي دي في الشوارع لمن يرغب ...

الافلام التي تعرض و تظهر الفتاه بصورة غير حقيقية... كمتلهفة علي الجنس و الحب و انه من كلمة أو همسة ستذوب في أحضان الهامس او اللامس...

5- غياب دور الاسرة في التربية..و المدرسة أيضا.. من يجلس مع أبنائة و يناقشهم و يسمع لهم...و يصحح الافكار و يوجه الاتجاهات...
المدرس أيضا أختفي دوره تماما ليس التربوي فقط بل التعليمي أيضا...و أصبحت المدرسة مجرد تجمع للاصدقاء سواء الاسوياء أو غيرهم .

6- غياب الدور الديني الفاعل لخلق وازع ديني قوي و فاعل لدي الفرد...

7- غياب دور الامن الحقيقي.. و هو الامن الاجتماعي... الوقائي الذي يمنع وقوع الجريمة او التجاوزات قبل حدوثها...

من كل ما تقدم فاني اري اننا جميعا مسؤلون عما حدث أو يحدث من إنفلات..سواء إنفلات جنسي ..أو أمني..أو أخلاقي كأنتشار الرشي ..
حتي أيضا أصحاب المدونات التي أشارت و أطنبت في رواية ما حدث ... أستغلوا ما حدث و هاجو و ماجو.. و لم يقدموا حلول ولا نصائح لمثل هؤلاء الصبية...
بل ان كثير من أصحاب هؤلاء المدونات أستخدموا ألفاظ جنسية صريحة و يعف الانسان السوي عن ذكرها بينه و بين اصدقائة المقربين...
و استخدام هذه الالفاظ و القصص الجنسية لمغامرات اصحاب المدونات التي أتحدث عنها
جاء يوقت قبل هذا السعار كما أطلقوا عليه هم..
أن أصحاب مثل هذه المدونات أثارو و أستاثرو غرائز الشباب ...بما دونوه.

حرية الكلمة مطلوبة و حرية الرآي واجب قومي و وطني يجب علي الجميع ان يدافعو عنها...
و لكن في حدود الالتزام بالاداب العامة..
ليس من الحرية ان أستخدم الفاظا يعف اللسان عن النطق بها... و لكن بعض الفتيات و تحت حجة الحرية و انها تريد ان تقول ما تقول بدون ان تشعر بكبت أو قيود المجتمع ...أقول ليس لها ان ان تضع في البلوجر الخاص بها مادة اثارة جنسية صريحة العبارة و اللفظ .. ثم تنتقد ما حدث...

أخيرا أدعو الله ان يحفظ هذا البلد آمنا مطمئناً و أن يحفظ شبابنا و يعلمنا ما ينفعنا و ينفعنا بما يعلمنا...
و استغفر الله من كل قول قلته لم أقصد به الا النفع العام و المصلحة العامة المشتركة لبني الوطن.

بقلم : مواطن مغترب

November 09, 2006 8:54 AM  
Blogger tota said...

العزيز احمد

التعليق الاخير للمواطن المصرى المغترب اعتبره ايجازا للواقعةواسبابها وملابستها واعتبره تعليق ممتاز

وانا اؤيد معك التهويل للحدث
ولكن ما لفت نظرى بشدة هو الاراء التى خرجت تبرر الحدث والفكر العجيب الذى تفتق عنه الرجل المصرى الذى دأب دائما على القاء تبعية اخطاءه على الانثى على الرغم من انه ياخذ وضع السيادة فى المجتمع المصرى
رؤية الحلال والحرام قد تبدو لدى البعض مغلفة بالضباب حين يشاء ان لا يراه لن اكرر ما قاله المواطن المغترب لكن اضيف عليه سبب مهم هو غياب الرجولة

وهذا ما اريد ان اناشد به كل رجل
الانثى فى الشارع هى اخت او زوجة او ام تدخلك لحمايتها امر واجب عليك لا مشاهدة الواقعة وادارة الرأس

متصورة لو كل رجل شاهد ما حدث فى وسط البلد ودافع و تهجم على من فعل هذا لانحصر الموقف لكن الوقوف والتجمهر للمشاهدة والمشاركة ؟ ما هذا

ماذا كنت تفعل لو كانت هذه اختك ممزقة الملابس منتهكة الن تأخذك الرجولة حتى لتنزع عنك قميصك لتحفظ وتدارى اختك

الحق انى خجلة من رجال بهية خجلة من ان يحدث هذا ولو من قلة وخجلة اكثر من رد فعل الحدث وازداد خجلا من القاء اللوم على الانثى فى خطأ فعله الرجل
التبعية على الرجل سواء كان مشاركا فى الحدث او مارا وقت وقوع الحدث او رجل الامن فى الشارع او رجل الشارع العادى او المدون الذى دون بهذه الطريقة المسيئة المهولة او كل من تكلم بلفظ غير مهذب ونحن نملك اوسع قاموس لغوى معبر

اشكرك واسفة على الاطالة

بخصوص التحديث

يبدو ان هناك عدسات اجنبية تصور التظاهر النسائى او ان المواطن المصرى ورجل الامن لا يتحدث او يقرأ العربية بطلاقة او والله اعلم المتظاهرات مش مصر غالبا

November 10, 2006 9:51 PM  
Anonymous هوس said...

مشكله شعوبنا العربية تتسابق للظهور على شاشات الاخبار العالمية ، اعتقد ان هذا الموضوع المثار من لا شيء سوف يكون مادة دسمه لحلقة من حلقات اوبرى الشريرة

November 12, 2006 10:35 AM  
Blogger خجل said...

بصراحه انا مش مع التهويل دلوقتي..

التهويل كان المفروض يكون من زمان

التحرش مش حاجه شويه وان كان حتى من غير خلع ملابس..

احب اسأل سؤال..كام مره ركبت بنت مع سواق وكان السواق بيعمل كدا
كام مره فحياتنا...تخيل ان كل لما بنت بتكون جمب نفس السواق .. هو بيعمل كدا..يعني كام بنت حصل معاها كدا
!!!


العدد كبير..وممكن اكتر اللي اتكلموا في الحكايه دي رجاله ..لو سألتوا البنات..حتلاقوا الموضوع كبيييييييير


لأن كالعاده البنات مش بيحكوا..فالموضوع مش بيتعرف حجمه الطبيعي


كون ان البنت ممكن مش تكون ضحيه..او هي اللي عايزه كدا..ايوا في بنات كدا..لكن عددهم صغير ..


الكلام اللي اتحكي عن موضوع نص البلد انا اعتقد انه مش فيه تهويل..لأن لو حد فكر ..حيلاقي ان اللي بيحاول يتحرش بيحاول ان مش حد يشوفه..والبنت كمان بتحاول ان مش حد يعرف ان حد بيتحرش بيها..فمشان هيك بيحاولوا يداروا..والموضوع بيبان اصغر بكتييييييير
مما هو اساسا



فلو الموضوع خد اكتر من شكله الواضح في الصور..واللي الناس الرجاله حكوه..

فهو يكون خد وضعه الطبيعي تقريبا ..نظرا للحالات اللي حاولت تتداري وتداري على نفسها

November 13, 2006 3:51 PM  
Blogger خجل said...

بصراحه انا مش مع التهويل دلوقتي..

التهويل كان المفروض يكون من زمان

التحرش مش حاجه شويه وان كان حتى من غير خلع ملابس..

احب اسأل سؤال..كام مره ركبت بنت مع سواق وكان السواق بيعمل كدا
كام مره فحياتنا...تخيل ان كل لما بنت بتكون جمب نفس السواق .. هو بيعمل كدا..يعني كام بنت حصل معاها كدا
!!!


العدد كبير..وممكن اكتر اللي اتكلموا في الحكايه دي رجاله ..لو سألتوا البنات..حتلاقوا الموضوع كبيييييييير


لأن كالعاده البنات مش بيحكوا..فالموضوع مش بيتعرف حجمه الطبيعي


كون ان البنت ممكن مش تكون ضحيه..او هي اللي عايزه كدا..ايوا في بنات كدا..لكن عددهم صغير ..


الكلام اللي اتحكي عن موضوع نص البلد انا اعتقد انه مش فيه تهويل..لأن لو حد فكر ..حيلاقي ان اللي بيحاول يتحرش بيحاول ان مش حد يشوفه..والبنت كمان بتحاول ان مش حد يعرف ان حد بيتحرش بيها..فمشان هيك بيحاولوا يداروا..والموضوع بيبان اصغر بكتييييييير
مما هو اساسا



فلو الموضوع خد اكتر من شكله الواضح في الصور..واللي الناس الرجاله حكوه..

فهو يكون خد وضعه الطبيعي تقريبا ..نظرا للحالات اللي حاولت تتداري وتداري على نفسها

November 13, 2006 3:51 PM  
Blogger ahmEd_H said...

ممكن يكون علشان فتحوا قسم جديد فى كلية الشرطه بالنجليزى

اى هبل فى الجبل

November 29, 2006 9:12 PM  
Blogger AZ said...

مش معقوله مشعارف ليه اليفط بالعنجليزى!!!!!
عشان اما التليفزيون يروح يصور طبعا هو احنا يعنى اقل من بتوع المظاهرات فى بلاد العالم كلها اللى بيعملوا يفط انجليزى
i sbeek londond fery pest

December 20, 2006 11:26 PM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Site Meter

Webstats4U - Free web site statistics
Personal homepage website counter
Free counter

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 License.