لا أحبذ .. لا أدري .. لا أعلم
لا أحبذ قراءة الجرائد المقرؤة ، الجملة صحيحة .. والمعنى أني لا أحب قراءة جريدة تصفحها أحد قبلي ، أفضل أن أكون أول يد تكتشفها ، فما بالك إذا كانت الجريدة مقطوعة ... تعليق وصلني اليوم من بلوجرز تايمز وغالبا من الرائع محمد حمدي يخبرني فيه بمقال للسيد يسين ( لا أعرف السر وراء كتابة إسمه بدون حرف الألف ) عالم الإجتماع السياسي منشور بجريدة الأهرام تحت عنوان مدونون مغتربون ! يتحدث فيه عن المدونين واصفاً كتاباتهم السياسية بالفقر المضموني والركاكة الإسلوبية من واقع قراءته لكتاب عندما أسمع كلمة مدونة ، وإن كان يستثني تدوينتي " أنا من هذا الجيل "من ذلك بل ويشيد بها ، نزلت للسوبر ماركت بجوار المنزل أشتري جريدة الأهرام الطبعة العربية وجدت نسخة وحيدة ولكني لاحظت قطع داخلي بها ، فتحتها فوجدت صفحة كاملة مقطوعة وهي الصفحة الخامسة عشر والسادسة عشر ، تركت الصحيفة وإنصرفت بالرغم من إكتشافي للمقال ، وذهبت لسوبر ماركت أكبر وجدت نسخ عديدة من الأهرام فتحتها كلها لأكتشف أن نفس الصفحة مقطوعة ، أريد أن أعرف ماهو القول الخرف والمقلق بإحدي الصفحتين الخامسة عشر أو السادسة عشر الذي إستدعى ذلك ، هذا بالطبع مع إستبعاد أن يكون المنع بسبب صور خليعة فالأهرام بالرغم من التدني العام لمستواه لم يصل لهذا المستوى .. وهل مازال هناك في عصر الإنترنت من يقطع صفحة في جريدة
ملحوظة : هذا الكلام بالطبع ليس في مصر
لا أدري لماذا أصبحت في الفترة الأخيرة تصطدم قناعاتي مع الدين أو بين من يحملون على عاتقهم الفقه الديني ، في الوقت الذي تظهر فيه بوادر مبادرات لرفع الوصم عن مريض الإيدز والتعايش معه وتقبله مجتمعيا بغض النظر عن أسباب إنتقال المرض له وهو ماأكدته مبادرة القادة الدينيين ، أكتشف أن هناك من يحرم الزواج صراحة بمريض الإيدز من منظور ديني ، أكتشف موقف النواب الدينيين من رفض سّن تشريعات تحظر الختان وتمنع زواج الفتاة في أعمار صغيرة أو طفولية ، الدعاء على النصارى بالهلاك في صلاة الجمعة في الوقت الذي ينتظرني صديقي المسيحي خارج المسجد ليسدي لي خدمة طلبتها منه ، التهكم الذي يحرمه الإسلام على من يختلف معنا في الرأي وهو مايواجهه المفكر جمال البنا في جميع لقاءاته الذي يطالب فيها مراراً وتكراراً بتفنيد أرائه ومناقشتها والرد عليها بدلاً من السخرية منه وإتهامه الدائم بالسفه ، ومثال آخر عند محمد مفيد
لا أعلم لماذا لا أستمتع كلما إكتملت لدي وسائل الإستمتاع ، منذ فترة لم أكن أعاني من شيئ ولدي متسع من الوقت مساءاً لأستمتع بما أحب .. إستعرضت أمامي الكتب التي إشتريتها سريعاً في زيارتي الأخيرة بالقاهرة والذي إنتقاها لي المدون رامز شرقاوي بعدما أصابتني حالة من النسيان المؤقت ونسيت جميع العناوين التي قررت شراؤها وذلك من مكتبة ديوان بالزمالك بصحبة مع غادة عبد العال وعبد المنعم محمود وهاني جورج ، العناوين كانت كتب بيروت بيروت ، اللجنة ، ذات لصنع الله إبراهيم ، سرير الرجل الإيطالي لمحمد صلاح العزب ، الفاعل لحمدي أبو جليل ، حكايات أمينة لحسام فخر ، فصول من سيرة التراب والنمل ورواية سعدية وعبد الحكم وآخرون لحسين عبد العليم ، ماذا علمتني الحياة لجلال أمين ، كائن لاتحتمل خفته لميلان كونديرا .. وغيرهم ، بعدما إستعرضت الكتب وضعتهم مكانهم دون قراءة سطراً واحداً ، وإنتقلت إلى مجموعة الدي ڤي دي التي إشتريتها مؤخرا وأفلام ذي ليجند ، أتونمنت ، نو كانتري ، جامبر ، باكت ليست لجاك نيكلسون ، تونتي وان ولم أجد منهم شيئا يدفعني للمشاهدة ، تحولت للفضائيات بعدما حصلت على ديكودر يعمل على كابل الدي إس إل ويفتح جميع القنوات الفضائية المشفرة من أي آر تي وشوتايم وأوربت ، لم أستطع إستكمال تصفح القنوات .. لملمت الكتب وحفظت إسطوانات الدي ڤي دي وأغلقت الديكودر والتلفزيون ... ودخلت أنام
--------------------
ملحوظة .. التدوينة بريئة من الإستعراض
قطع هذه الصفحة من جريدة الأهرام ربما يكون بسبب اعلان فيه صورة كاشفة
ReplyDeleteأو اعلان بيرة
:)
**
اعتقد انه لايمكن الحكم على المدونات من خلال كتاب واحد جمع تدوينة واحدة من كل مدونة
لا أعلم حالة الضيق التى أصابتنى منذ فترة ما ولاتزال مستمرة..
ReplyDeleteفقدت إهتمامى بكل شئ.. حتى أفضل ما أحب
أظنه زغم الحياة المباغت
وربما هو حقا حالة ضيق
يا شقير باشا... استعراض لا سمح الله... هيهي
ReplyDeleteلما تيجي القاهرة تاني يا ريت نتقابل، يشرفني هذا و يسعدين كثيراً
أحمد زيدان
شقير
ReplyDeleteأول مرة أعلق
لكن بآجى كتير لو مهتم تعرف المعلومة دى يعنى مع إنى عارفة إنك مش من النوع دا من الناس
يعنى منتش قلوق
المهم
أنا للأسف امى بتجيب الأهرام و الأخبار لأنها عادة يومية عندها و عند والدى الله يرجمه من أربعين سنة تقريباً
غلبت أقولها متجيبهموش متشجعيش روساء التحرير التحف بتوعها
مفيش فايدة
القصد
قريت المقالة دى النهاردة و إتقبضت ( و لو أنه موش مصطلح أدبى يعنى )
بس فرحت لما قريت أسمك و قولت أنا فخورة أنى أعرف الشخص دا بشكل ما خاص
بس طبعا المقالة معجبتنيش و حسيت إن فيها نوع من التكبر على شباب جديد يحمل فكر و أسلوب مغاير للقديم
بس الراجل يشكر طلب يتعمل دراسات على المدونات و دى شهادة و إن جاءت غصب
طبعاً الكلام دا كله عادى و زمانك بتقول كتبالى كلام يعنى مش هيهمنى قوى
بس أنا بصراحة أتغظتلك قوى
و جبت العدد بتاع النهاردة أبص فى صفحة 15 و 16 أشوف فيهم أيه يعنى
أتارى سعادتك فيهم مقالات عن السياحة و دكتور إسمه مصطفى النجار بينادى بضرورة تصحيح بعض الأوضاع السيئة فى السياحة و منها حرق الأسعر اللى بتعملها الفنادق و الشركات السياحية عشان تستقطب سياح و تحرق الأسعار العالمية فالخدمة تبقى أقل و الفلوس اللى جاية من وراها لا تساعد على تحسين الخدمات
و جاب سيرة الهرم و السياح لما بيرحوا بيتعذبوا قد إيه ...
و فيه صاحب فندق فى الصفحة المقابلة بيشكر القضاء عشان رجعله فندقه بعد سنة من سطو بلطجية عليه
طبعاً واضح شالو الصفحات دى ليه يا شقير ....
عشان على رأى عمنا محمود السعدنى يبقى
تمام يا فندم
تحياتى و معلشى رغيت كتير
ذات لصنع الله إبراهيم
ReplyDeleteفصول من سيرة التراب والنمل
الروايتين دول في منتهي الجمال
و ما بين ماذا حدث للمصريون لدكتور جلال امين و ذات كونتراست مش طبيعي يا استاذ احمد هتستغرب من فرق و ثراء صياغة كل من الاديب و الاقتصادي لنفس الحقبة الزمنية من ايام الثورة لحد التسعينات
---------
بالنسبة لقطع خبر ... او منع الناس من قرائته او ايا كان فعل المنع شكله ايه
فهو ان دل علي شيء فهو يدل علي الضعف في المواجهة
لو اقدر ارد علي الحجة بحجة و العقل بعقل ما استخدمش المقص او الرقيب ابدا
--------
بالنسبة للقناعات الدينية و الحوار ..يا ريت تتفرج علي فيلم كباريه
الفيلم ده بيقول كل حاجة من غير فلسفة
من احلي الافلام اللي شفتها مؤخرا
حقيقي فيلم بيتكلم عن المشاكل المشابهه و بدون أي فلسفات او اسقاطات او رمزية
حاجة كده زي ما بيقولوا
السهل الممتنع
هو موجود في السينما بس في نسخة كالعادة اتهربت و موجودة علي المنتديات
لا أحبذ.. ومين اللي ماحبش تدوينتك "أنا من هذا الجيل"!؟
ReplyDeleteلا أدرى.. أعتقد إن الحماس القوي لفكرة معينة بيؤدى لرفض كلي لأى رأى يتعارض معها ومن هنا ممكن يأتى التصادم. الرأى الدينى اللي أشرت إليه بيقول لا يجوز زواج الشخص المريض بمرض معدى سواء كان الإيدز أو غيره على أساس حماية الغير من نقل الضرر إليه. بصراحة مش قادر أختلف مع المنطق ده وأعتقد إن أى شخص مريض بمرض معدى لن يقدم على الزواج ونقل المرض لزوجته وأولاده المفترضين طبعاً ده فى حالة عدم توفر وسائل حماية مضمونة. المرض أياً كانت درجته أو نوعه محنة قاصية وبتؤدى لحرمان المبتلى بها لأشياء قد تقل أو تكثر.. ربنا يعافى الجميع. بالنسبة للتشريعات فدى كانت نقاشات حول القضايا المطروحة للتصويت عليها.. يا ريت ده يتم فى كل الأمور.. وإنتهى الأمر لقرار يمنع الختان إلا فى الحالات الضرورية لإزالة ضرر عن الفتاة وده طبيعي إنه يكون قرار طبى. أما سن الزواج فالمطروح كان عدم السماح بزواج الفتاة إذا كان سنها أقل من 18 سنة.. مش عارف ليه رفض تشريع زى ده ممكن يكون صادم. أبصم معاك بالعشرة على إدانة ما يحدث من بعض خطباء الجمعة من دعاء على النصارى واليهود. أما بخصوص جمال البنا.. ياريت تقرأ الموضوع جمال البنا مفكرا وهو عن برنامج تلفزيوني تم إستضافته فيه لمناقشة أحد كتبه
لا أعلم.. يبقى الوسائل التى إكتملت لديك لم تكن وسائل إستمتاعك إنت شخصياً وإن كان تم التعارف على أنها وسائل المفروض أن يشترك الجميع فى الإستمتاع بها ولو بالعافية.. ماعرفش مين اللي فرض كده
طولت لدرجة إنى مش قادر أراجع اللي كتبته
:)
أنا شخصسا لم ألمح شبهة استعراضية في التدوينة:)لواجد منا
ReplyDeleteلما كنا صغيرين كان فيه شخصية وهمية كدة بتيجي في ألف ليلة وليلة اسمها أبو فراج فاكره؟ اللي كان بيقول أنا أبو فراج الدنيا ما تديش محتاج...الراجل دة كلما تقدم بي العمر أدركت أنه حكيم الزمان...حين يدب اشتهاء الأشياء في نفوسنا تذوب الأشياء وما أن نقع عليها حتى يتسرب إلى نفس الواحد منا شئ من زهد المتصوفة!!
دة لو حبيت تشوف أمر وهدك الروايات والدي في ديهات والفضائيات من منظور فلسفي..أما لو عايز تشوف دة من منظو نفسي فامسألة لا تعدو كونها عسر مزاج...بسيطة:)
من بين ما ذكرت من روايات أذكر أني قرأت ذات...انها تلك الكتابة الواقعية بل التوثيقية بتاعت صنع الله ابراهيم والتي تصيبني بحالة من اللهاث وراء التفاصيل اليومية والانغماس فيها في الوقت اللي حابة فيه أتنفس هروب...
ان شائ الله يواتيك المزاج لمطالعة كل ما هذه الأشياء تحت يديك...خصوصا ان الروايات متنقية بمزاج أوي...
شكرا على متابعتك لمدونتي وأهلا بيك
أنا شخصيا لم ألمح شبهة استعراضية في التدوينة:)
ReplyDeleteلما كنا صغيرين كان فيه شخصية وهمية كدة بتيجي في ألف ليلة وليلة اسمها أبو فراج... فاكره؟ اللي كان بيقول أنا أبو فراج الدنيا ما تديش محتاج...الراجل دة كلما تقدم بي العمر أدركت أنه حكيم الزمان...حين يدب اشتهاء الأشياء في نفوسنا تذوب الأشياء وما أن نقع عليها حتى يتسرب إلى نفس الواحد منا شئ من زهد المتصوفة!!
دة لو حبيت تشوف أمر زهدك الروايات والدي في ديهات والفضائيات من منظور فلسفي..أما لو عايز تشوف دة من منظور نفسي فامسألة لا تعدو كونها عسر مزاج...بسيطة:)
من بين ما ذكرت من روايات أذكر أني قرأت "ذات"...انها تلك الكتابة الواقعية -بل التوثيقية- بتاعت صنع الله ابراهيم والتي تصيبني بحالة من اللهاث وراء التفاصيل اليومية والانغماس فيها في الوقت اللي أنا حابة فيه أتنفس هروب...
ان شاء الله يواتيك المزاج لمطالعة كل هذه الأشياء تحت يديك...خصوصا ان الروايات متنقية بمزاج أوي...
شكرا على متابعتك لمدونتي وأهلا بيك
بخصوص موقف رجال الدين من موضوع الإيدز وغيره فهو موقف عادي من رجل دين. لطالما كانت لهم مواقف عدائية ومتطرفة ورجعية، لطالما اخذونا للوراء وقادوا مسيرات للتخلف. لطالما احتدوا واعترضوا ورفضوا كل فكر منادي بحقوق الإنسان التي يعتبرونها بدعة. وإن خرجت منهم قلة متفتحة فهذه القلة لا تمثل موقف رجال الدين بالضرورة. الموقف العام يجعلك تندهش، كيف ينادون بالمحبة والرحمة والتسامح وهم اول من ينافي ذلك؟
ReplyDeleteليست لدي ثقة في عقول هؤلاء واخشى جل ما اخشاه ان اغلق الشعب عقله وانقاد لهم.
تحياتي
ليس لى فى الشأن السياسى ..
ReplyDeleteلالشئ غير اننى أظن دائما ان الصورة غير مكتملة .. بمعنى انه ليست كل الحقيقة واضحة جلية .. ومن ثم فالرأى المبنى على التحليل العلمى والحقائق هو غير مؤكد
كذلك فان السياسة ان كانت حكرا على السياسيين والمثقفين فهى ليست سياسة بالمعنى الحقيقى .. لسبب بسيط .. هو ان السواد الاعظم من الناس لايفهمها .. ولا اتعدى القول ان قلت ولاتهمه بالاساس .. انما يفهم النتائج التى تمس حياته اليومية من غلاء وصعوبة العيش هنا وبالخارج بسبب هذه السياسة
الشأن الثانى .. انا مع عدى النهار فى انه ليس الدين فقط الذى يحذر من ذلك .. بل ان التحضر والتوجه الحديث يقتضى الاختبار قبل الزواج ..
أما مسألة تناول الدين فهذه قضية كبيرة لايسعها المقام هنا .. وان كنت نفسى من مؤيدى جمال البنا .. وغيره امثال سيد القمنى ومحمد شحرور وخالد منتصر لقناعتى بأن خطابنا الدينى كله يحتاج لاعادة نظر وتناول حديث يناسب العصر .. وليس مهماً ان يناسب عقول الفقهاء الحاليين
أخيرا .. احيانا ما يجتاحنى نفس الشعور .. فافقد الرغبة التى غلبتنى عند الاختيار .. حالة مزاجية .. تمر .. لاحتياجنا المستمر للوعى بما يحدث ومراقبة حركة الفكر عموما .. مهما اصابنا الضجر مؤقتا
آسف للإطالة .. لكننى لست مع السيد ياسين فى رأيه .. هناك من المدونين من هم أروع من كثيرين خدمهم الحظ وهم على مسرح الاحداث والاعلام بالفعل
تحياتى
استاذ شقير
ReplyDelete========
ها اعلق علي نقط محدده
لو طلعنا الدين برا حساباتنا
ورجال الدين عشان الناس ترتاح
اتكلمنا بنمنطق انساني بحت
لو جه لاختي او بنت عريس مصاب بالايدز {ايا كان السبب}
اكيد من حقها تعرف
وتوافق
لو عروسه مصابه بالايدز من حق زوج المستقبل ويعرف وياخد احتياطه الطبي اللي يخليه او يخليها يقدروا يكملوا حياتهم بأمان لكن الخداع قاتل وغير مقبول ابدا ابدا تحت اي سبب
مريض الايدز من حقه يعيش ويتجوز لكن من حق الاخرين برضه تقريرمصيرهم واختيار حياتهم عن طيب خاطر ولا ايه؟؟!
=========
تدوينه محمد مفيد غير مفاجئه بالنسبه لي وفي مسجد السيدات اكتر واقسي
================
بالنسبه للكتب وشبه الاستعراض العفو طبعا
بس ممكن تبعتهم اخدهم لفه لي وتاخد فيهم ارضيه لحد ماتنزل مصر واهو استثمار برضه
تحياتي
========
علي فكرة مداخلتك التليفونيه علي الاسرة والطفل وقت استضافه ابن عبد العزيز كانت حركه لطيفه وتنم عن زوق جم
تحياتي
:))
بصراحة يا عم أحمد أنا جاي أعلق على الجزء بتاع الأيدز و جمال البنا
ReplyDeleteلأنه استفذني
أولا مريض الأيدز ليه كل الحق أنه يعيش في المجتمع بشكل طبيعي
بس موضوع الجواز شيء مختلف
لأنه كدة هيبقى مسؤل عن نقل المرض لمراته و احتمال أنهم يخلفوا طفل مصاب لأن زي ما أنتة أكيد عارف المرض بيتنقل رأسي و أفقي في الأسرة
يبقى هنا لازم المجتمع يتدخل علشان يحمي نفسه أولا .. لأن دلوقت المصاب بدل ما كان واحد بقوا تلاتة
و ثانيا يحمي الطفل الجديد اللي مالوش ذنب في مرضه غير أن المجتمع حب يعمل حركة شياكة مع أبوه و أمه و يسيبهم يتجوزوا
أما موضوع جمال البنا تحديدا
فأنا مستغرب من رأيك في الراجل
الراجل ده و هو واحد بيتصدى للإفتاء في مواضيع كتيرة لحد دلوقت ما درسش أي دراسة منهجية في الدين
و لما بيجيبوله أي شيخ أيا كان يكلمه بشكل علمي و منهجي و أدلة ما بيعترفش بالكلام ده كله فالواحد من دول ما يبقاش عارف يقوله أيه
عموما مواضيع التسامح و قبول الآخر و التعايش دي حاجات مفروغ منها
الفكرة أن أحنا نطبقها و أحنا مؤمنين بيها
و نبقى فاهمين مش حافظين
عبده باشا
ReplyDeleteالحقيقي ياعبد الرحمن .. مااعتقدش أن إعلانات البيرة منشرة بالشكل ده .. عموما أنا بقالي فترة خارج مصر فيمكن الامور إتغيرت بس برده ماعتقدش لأن معظم الإعلانات في الطبعة العربية بتتشال ، وطبعا صورة إباحية في الأهرام اعتقد أنها تعلم الشيطان الفضيلة
لست ادري
اتفق معك في أن زخم الحياة هو السبب الرئيسي في الزهد الكئيب في أمور كثيرة .. بس ده ممكن يصيب اكتر اللي كانت حياتهم مافيهاش هذا الكم من الزخم لكن إنتي تقريبا حضرتي معظم هذا الزخم
أحمد زيدان
أكيد طبعا هايحصل تواصل إنشاء الله ، مش عارف حسيت ان الكلام ممكن يدي إنطباع بالإستعراض
فاتيما
أهلا بيكي
من الواضح أن السيد يسين من النوع اللي بيتابع كويس قبل مايتكلم في موضوع مش زي ناس تانية يعني وأنا قريتله مقالة قبل كده عن التدوين ولاحظت فيها أنه فاهم كويس في الإنترنت والمدونات وقرأ مدونات كتير يعني يمكن ده اثر في رأيه عند طرح فكرته على الكتاب
طبعا مجهود تشكري عليه في محاولة كشف السر بس للاسف صفحات الطبعة العربية من الأهرام بتختلف عن الطبعة المحلية وبتكون اقل لكن لما راجعت العدد لقيت الصفحة اللي بتتكلمي عليها موجودة .. على فكرة ممكن تكون حاجة موجودة في الطبعة العربية ومش في الطبعة المحلية بس ماعجبتهمش وغالبا ده الإحتمال الاكبر
شرفتيني كتير يافاتيما
هاني جورج
انا بعد ماكتبت البوست ده وقبل ماأنام جبت كتاب قلت أقرأ فيه ماكنتش لسه علقت وللصدفة كان ذات .. قريت منه مجموعة صفحات بصراحة شدني .. وصفعه وتشبيهاته وإستخدامه لتعبيرات غير متكررة سابقا كانت روعة
عموما نخلص ده وبعدين نشوف حكاية مسيرة النمل
فيلم كباريه أنا وصيت عليه بس ماعتقدش هايظهر دي في دي قريب بس هاحاول اشوفه لو نزلت مصر قريت بعض النقد له بيشيد بيه وده نادر في السينما اليومين دول ان حد يشيد بفيلم
عدى النهار
وانا باكتب جزئية مريض الإيدز دي كنت متوقع نوعا ما انها ممكن تعمل لخبطة ، موضوع الإيدز ممكن يطول شرحه لكن بإختصار انا معلوماتي ووجهة نظري تجاه المرض والمريض اتغيرت كتير بعد حضور ورشة عمل لمدة اربعة ايام متواصلة بتتكلم عن كل حاجة ممكن تخطر على بالك في الموضوع ده وده كشف امو كتيرة نجهلها عن المرض وحقيقته وطبيعته وانتشاره والوقاية منه والتعايش معاه حتى القادة الدينين بعد حضورهم ورشة عمل مشابهة تغيرت نظرتهم تماما لهذا الموضوع وطلعوا بيان بهذا الشكل وانا كتبت بوست من كام اسبوع عبارة عن قصة بتبين الظلم الواقع على مريض الإيدز والزواج منه وكيفية عدم انتقاله لو رجعت ليها ممكن نوعا ما تقدر تتوق انا عايز اقول ايه من الجزئية اللي كتبتها دي
اما جزئية جمال البنا فدي تحتاج لبوست منفصل فكرت فيه قبل كده من كام شهر ولكن يبدو اني ساحاول كتابة وجهة نظري في مايحيط بهذا الرجل لأن التعليق لن يكون كافيا او شافيا للرد ولكني بإيجاز اختلف معك في وجهة نظرك حتى بعد الرابط الذي وضعته لي مشكورا
أما النقطة الأخيرة بالنسبة لوسائل الإستمتاع بالعكس دي اعتقد انها دائما وسائل استمتاعي بس المشكلة ان القدرة على الاستمتاع قلت بشكل كبير لكن الحمد لله بتكون لفترة بسيطة وتمر
تحياتي ليك وشكرا لمرورك وتعليقك القيم
الله الوطن اما نشوف
طبعا ابو فراج عارفه بتاع الدنيا مابتديش محتاج كنا بنقعد نقولها بالليل في الشارع في رمضان ونقلده بطريقة القاؤه.. فعلا فلسفة يمكن فيها مفتاح الجزء الأخير من التدوينة
اما ذات بالصدفة كانت اول كتاب انتقيه بعد التدوينة لأقرأه .. طبعا تحفة وروعة وماكنتش متوقع ان الراجل ده لغته كده .. هو بس موضوع الصحف ولو انه تقليد ماشفتوش قبل كده انه بينشر عنواين واخبار الصحف بذكاء وترتيب شديدين إلا أنه لغاية دلوقتي حسيت انه بيشتتني عن ذات وروعة اسلوب كتابتها ده وهو بيوصف طريقة اكلهم في السدنة وبيقول الماكينات العاكفة على مضغ الفول والمخلل ثم ابتلاع الشاي أو وهو بيقول على منديلها القماشي المطرز أنها تمسح بطرفه ماقد يتجمع في عينيها من افرازات
كلها تعبيرات جديدة بتوصل الصورة بشكل رهيب واسترساله بشكل سلس بصراحة عجبني ، أخيرا مدونتك فعلا راقية وتحمل ثقافة عالية
The innocent
اتفق معك تماما فيما كتبته وإن كنت لم احاول ان اسطره بنفس الحدة عندك ولكنك عبرت عما اعنيه تماما
اعتقد أن الوعي يحتاج ان ينمو ويزيد حتى نستطيع ان نرى الامور بشكلها الصحيح
شريف
كيف ليس لك في الشأن السياسي وماكتبته كله فلسفة سياسية ، اما بالنسبة لجزئية إختبارات ماقبل الزواج فهذا أمر لم انتقده بالعكس ان من اكثر المؤمنين به والمؤيدين له والمشيدين به ولكن أنا اتكلم على العقل وطريقة التفكير والتعامل بعد الحصول على النتيجة أعتقد ان الموضوع محتاج وعي اكثر حتى تكون قراراتنا سليمة وصائبة وللأسف الإيدز مرض موصوم ومعلوماتنا عنه خاطئة فبالتالي سوف يكون تعاملنا تجاهه خاطئاً وهذا مااعنيه لا اعتقد انتظهر فتوى بذلك إلا إذا صاحبها دراسة متانية وسليمة لحقيقة المرض وخصوصا ان الفتوى لعامة المسلمين وفيها تحليل وتحريم
بنت القمر
بالطبع إإذا كان المتقدم للزواج مريضا بالإيدز او اي مرض خطير وخصوصا اذا كان معدي فيجب الغفصاح عنه والا كان غش وتدليس وخداع غير مقبول لا إجتماعيا ولا دينيا ، ذلك ان لم اطالب بإخفاء المرض ومنها انا لاختلف معك في تلك النقطة بل وطالب بها وأؤكدها معكي ، الصراحة تدوينة مفيد صادمة لي من وحي تعاطفي الكبير مع الصغير بشكل واضح
الكتب تحت امرك انتي بس ابعتيلي العنوان وهتلاقي مكتبة الشروق عندك
ههههههه .. ايه ده انتي سمعتي المداخلة التليفونية .. ده انا ماعتقدش حد سمعها في الا انا وشريف وان كان بعض الناس كلموني عليها بس انا زعلان حسيت اني ماعرفتش اتكلم .. ميرسي على ملاحظتك تجاه شريف
عبحي .. فخور اني مش بني آدم
اوكيه تعالى نتكلم عن الجزئيتين اللي استفزوك .. مين قال ان مريض الايدز لازم ينقل المرض لزوجته او لإبنه في إحتياطات معينة وتحليلات معينة تسمح في وقت معين عملية الانجاب بدون انتقال المرض
المشكلة في كده المشكلة ان المريض يعرف انه مريض عشان يحتاط ، انت عارف ان 90 في المائة من مرضى الايدز حاملي الفيروس لايعلمون انهم حاملي فيروس نقص المناعة ، انت تعرف ان ستين في المائة من النساء حاملات المرض انتقل لهم المرض من ازواجهم ، انت تعرف ان عندنا مريض بقيروس نقص المناعة كل ست دقايق .. ده كله بسبب الجهل والوصم اللي على الايدز لازم نواجهه ده ونرفع الوصم عن مريض الإيدز عشان يقدر يعرّف عن نفسه ونقدر نتعايش معاه وخصوصا انه ممكن يعيش بالمرض اكتر من عشرين سنة وممكن يموت بسبب اخر طبيعي غير الايدز ، لكن لما نقول ان مريض الايدز بينقل المرض لزوجته ده صحيحلو مايعرفش انه مريض وده مش مذكور في الحالة اللي ذكرتها لكن ممكن يتجوز ويمارس علاقة جنسية دون انتقال المرض للطرف الآخر بل والاهم من كده ممكن ينجب في توقيتات معينة يبقى احنا ليه عايزين نلغي حقه في الحياة بفتاوى من النوع ده
اما بالنسبة لموضوع جمال البنا .. فانا لم اذكر موقفي من الرجل وان كان قريبا مما استنتجت ولكن في نقطتي انان كنت اشير الا ان الرجل بدلا من اتهامه بالسفه فليكن الحوار بالحوار والكتاب بالكتاب وتلك هي الثقافة التي تؤدي للقناعات سواء مع الرجل او مع الضد ، انا كنت انتقد طرقة التعامل مع فكر الرجل .. أما رأيي فكما قلت لعدي النهار فهو يحتاج تدوينة منفصلة لتوضيح الامر
تحياتي وشكري للجميع
جمال البنا هو آخر من يطلب بجدية مناقشة أفكاره.. أنا عن نفسي أرى أنه يقدم "ما يطلبه المتطرفون" ، بدءاً من محاولة تديين التغيير السياسي في المجتمع ، وخلخلة المؤسسات النقابية وتسييسها وإخراجها من مظلة "شرعية الدولة" ، كما أن إعادته لفكرة "أهل الحل والعقد" في اختيار "ولي الأمر" قد كشفته على حقيقته ..وله آراء في "الثورة" "الإسلامية" في إيران لا تليق بكاتب يزعم أنه "ليبرالي"! .. الاعتدال الذي يتصنعه ما هو إلا ذهب قشرة سيتساقط كليةً في أول تغير لخريطة المصالح التي وضعته ووضعت كل الاتجاهات المتطرفة المذهبية على السطح..
ReplyDeleteثانياً.. ما هو الغرض الواضح من تعليب التدوينات في كتب؟ عندما عقلت المسألة أكثر وجدت أن المسألة عديمة القيمة..النت يعطيني كشخص يدون حرية في التعبير قد تصطدم بكل قيود صناعة النشر..
ReplyDeleteأما عن هراء السيد يسين ، فلا داعي لذكر أمثلة من مقالات الرأي في الصحف الحكومية يمكن لـ"اللمبي" كتابة ما هو أفضل منها.. وبعضها أصعب من أكثر أفلام "شاهين" حذلقة.. ويمكنك أن تقرأ المقال الواحد من تلك المقالات عشرات المرات دون أن تعرف ماذا يريد الكاتب ، أمر قد يعتبره هذا الأخير نجاحاً ساحقاً له!