Wednesday, November 19, 2008

رسالة من إمرأة غير مجهولة





في الماضي القريب حمل لي بريدي الإلكتروني رسالة خاصة من إمرأة غير مجهولة ، الرسالة عبارة عن كلمات تعبر عن لحظة شعورية خاصة تمر بها صاحبة الرسالة ، الرسالة هي صرخة تطلقها صاحبتها كملجأ أخير .. كوسيلة أخيرة للبوح بماتشعر عندما لايشعر بها أحد ، وبعد كتابتها لم تجد لها طريق إلا بريد صاحب هذه المدونة

هذا ماتقوله الرسالة بدون تصرف



أحمد

لدي رغبة شديدة للصراخ .. أصرخ بأعلى ما في من صوت .. أسمع العالم كله صوت صراخي
وأبكي ..أبكي الى أن يغشى علي من كثرة البكاء
دموعي محبوسة .. مخنوقة .. صوتي لا أقدر على إخراجه
صعبانة علي نفسي قوي .. وزعلانة من نفسي قوي وعاتبة عليها بشدة

أنا السبب في كل الي بيحصلي
انا استحق كل اللي بيحصلي
أنا اللي رضخت للظروف..وسمحت بأمور كثيرة جدا لا أحبها ولا أريدها ولكني تغاضيت عنها على حساب نفسي وأعصابي وكرامتي ومشاعري
ضعيفة .. جبانة .. هشة قوي قوي وبسهولة بأتكسر
أريد أن أتحرر من السجن اللي سجنت نفسي فيه ودخلته بإرادتي الضعيفة
ياااااه .. قد إيه باكره نفسي
قد إيه عايزة أرتاح من نفسي
بادعي كتير .. غصب عني .. يارب تريحني من نفسي
ترحمني وتخلصني
ترحم قلبي وروحي
ترحم عيوني
تريحني من خوفي وهمي وعذابي
تريحني من وحدتي
تخلص العالم مني وتخلصني منه
مش عايزة أعيش في العالم ده
مش عايزاه
مش عايزاه
مش عايزة حاجة
عايزة الرحمة بس
هو مش ربنا قال .. وجعلنا بينكما مودة ورحمة
هما فين
فين المودة .. فين الرحمة
جرحني قوي .. قوي بدون اي رحمة
إزاي يجيله قلب يعمل فيا كده
ينتهكني وبعدها يجرحني
إزاي ... ؟
ليه ... ؟
كل أما أحاول أقف على رجليا..يجي تاني ويكسرني
ده إيه الجبروت ده ؟؟
مين اللي إداله الحق إنه يملكني بالشكل ده ويتصرف بيا كما يشاء ووقت ما يشاء
ورقة إتكتبت بينا
ورقة
بيها امتلكني .. وأعطى لنفسه كل الحق في
أنا عارفة أن ده شرع ربنا وسنة رسوله
بس لا ربنا ولا رسوله يرضيهم اللي بيحصل لي
مايرضيهمش والله
ما يرضيش حد إني أنام كل ليلة ودموعي على خدي
ما يرضيش حد أني أتحمل فوق طاقتي وأسكت وأكتم في قلبي وأداري
ما يرضيش حد إني امثل السعادة وأنا في قمة التعاسة
ما يرضيش حد إني أضحك وأنا مكوية بدموعي المحبوسة جوايا
ما يرضيش حد إني أكتم غضبي ولا أستطيع أن أعبر عنه في وقته ..ويفضل يترسب جوايا وأنا ساكتة
عايزة مساحة أتنفس فيها مش لاقية
عايزة مكان صغير قوي ..صغير قوي بس أرتاح فيه
أعيش فيه بطريقتي .. لما أحزن أبكي وأصرخ وأرتاح
ولما أفرح أغني وأرقص وأطير براحتي
مش عايزة دايما أؤجل مشاعري
نفسي أعبر عنها وأحررها في لحظتها
بس ازاي وأنا ضعيفة وجبانة ومش قادرة
أنا اللي كتبت ده على نفسي
أنا ، ويا رب تريحني من أنا

أحمد
كنت محتاجة أكتب .. وبقالي ساعة فاتحة الميل ومش عارفة أكتب حاجة
ومش عارفة أنا كتبت إيه ؟؟
ولاّ قلت إيه .. ؟؟ بس سيبت نفسي وكتبت اللي مش قادرة أقوله لحد
وعمري ما حاقوله لحد غيرك بعد ربنا
قلته كتير لربنا
من شوية وأنا ساجدة له
بكيت ..بكيت وطلبت رحمته
ويارب يسمعلي ويحققلي رجاءي
إدعيلي


إنتهت الرسالة


أسباب المشكلة لاتهم بقدر مايهم الحالة التي وصلت إليها بطلتنا ، و
بالرغم من أن الرسالة تعبرعن مشكلة مُبهمة التفاصيل ولكن بين السطور تكتشف الأهم ، تكتشف مجموعة مشاعر إجتمعت في لحظة خاصة ، أجادت صاحبتها التعبير عنها ، لم تكن ترنو الإجادة بقدر ماكانت تحاول إستجداء الكلمات للتخفيف عنها ، فكانت كلماتها صادقة ، ولو حاولت هي أو آخرين التعبير في وقت لاحق عن حالتها لما شعرت أنت بنفس إحساس ماكتبته في رسالتها

يامعشر الأزواج .. إهتموا بزوجاتكم ..إسمعوا لهن .. شاركوهن أمورهن .. إبتسموا في وجوههن .. خففوا عنهن مشاعرهن المقهورة .. لاتغفلوا أحاسيس الحب والحنان .. لاتبخلوا بكلمات تحمل عاطفة حتى في أشد الظروف .. إحترموا إنسانيتهن .. لاتتجاهلوا المودة والرحمة .. قدموا لأنفسكم ..

يامعشر الأزواج .. كلمات قصيرة منكم .. مشاعر بسيطة منكم .. لمسات شاعرية منكم .. ضحكات رقيقة منكم .. كفيلة أن تتفادى آلام كثيرة .. وأحزان قاهرة .. وحياة تعيسة

يامعشر الأزواج .. أحبوا شريكات حياتكم وتفننوا في أن تجعلوهن يحبوكم

أيها الزوج .. إحترم تقدير المرأة التي إختارتك من بين رجال العالم لتكون شريكة حياتك .. لاتجعلها تندم على إختيارها لك .. لاتخيب رجائها فيك .. لاتتخلى عن مقعدك في قلبها .. لا تجعلها يوماً تكتب هذه الرسالة

18 comments:

  1. ربنا يخفف عنها ويجعل كل من حولها سببا فى زوال ألمهاوسببا لسعادتها وراحة بالها ..اللهم فك كربها..اللهم الف بين قلبها وقلب زوجهاواجعل كل منهما نعم السكن للاخر.
    رسالتك الى الازواج اكثر من رائعة..الله يجازيك بها خيرا.
    مشمشة

    ReplyDelete
  2. ليت النصيحة تجدى يا عزيزى
    وقت سماعها
    الكل سيهز رأسه خجلاً
    و يقول طبعاً
    لكن ما أن ينصرف من امام الشاشة
    حتى يعود لسيرته الأولى
    القسوة طبع راسخ و لا اظنه يتبدل إلا بصدمة قوية
    ربنا يخفف عنها و يهدى لها زوجها دون صدمات
    مقدرش اقولها غير كدا
    و جزاك الله خيراً على كلماتك
    تحياتى

    ReplyDelete
  3. ربنا يكون فى عونها ويكتبلها الخير يارب

    معلش اصبرى على البلاء لعل فرجه قريب

    ربنا كبير ورحيم

    ReplyDelete
  4. تتحول الحياه الزوجيه الي جحيم بعض الاوقات لسبب بسيط جدا
    عدم مراعاه الفروقات بين الرجل والمراه والاحتياجات النفسيه

    من أروع ما قرات كتاب
    الرجال من المريخ والنساء من الزهره..
    يتحدث بشكل قوي عن هذا الموضوع
    تحياتي

    ReplyDelete
  5. طبعاً مفيش حاجة ممكن تتأل اكتر من ربنا معاها بس بردة لازم تقوم و تتحرك و تعمل جاحة ما تفضلش ساكتة الشكوى والإستسلام مش هينفعها في حاجة لازم تتحرك
    هيا بتؤل مش عايزة الحياة دي طيب هى عارفة الحياة التانية فيها إيه مش ممكن تكون أصعب و أوحش من إللي هيا فيها
    لازم تحاول تتحرك تطلب المساعدة تحاول تلاقي حلول
    وربنا معاها يا رب ويعفو عنها

    ReplyDelete
  6. لو هي فعلا حاسة بكل ده
    يبقي اكيد محتاجة وقفة مع جوزها
    والامر تماما مثل ما قلت رسالة للجميع
    ليس الازواج فقط
    ولكن الزوجات كذلك

    تحياتي

    ReplyDelete
  7. لو مكنتش عارفه انك متجوز كنت جبتلك عروسه طيبه و بنت حلال معرفه

    ربنا يخليك للمدام و الاولاد

    تحياتى

    cabotsha

    ReplyDelete
  8. بزعل اوي لما اشوف الحال اللي وصله كتير من الناس مع شركاء حياتهم.. مش قادرة افهم ازاي الانسان يوصل شريك حياته انه يبقى شايله مشاعر سلبية زي دي .. بيتهيالي لو الانسان -راجل او ست - ابتعد عن الانانية ، حاجات كتير هتتغير للاحسن، ولو الناس تلتزم بتعاليم ربنا مكانش يبقى فيه زوجة دا احساسها ناحية جوزها
    ربنا يهدي الجميع ، لان الزواج الحقيقي فعلا مودة ورحمة وسكن
    تحياتي

    ReplyDelete
  9. انت ليه نشرت الرسالة رغم انها بعتهالك بصورة شخصية وقايله انه مش هتقول الكلا ده غير لربنا وليك
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    انظر حولك
    د.خالد عزب

    ReplyDelete
  10. ان كنت ارفض عجزها وعدم مقاومتها وقسوه الزوج الغير ادمي - علي حد قولها- ولكن لابد من زرع مفهوم الحب والموده والعمل علي نشره
    طالما اختصتك بالرساله فمن واجبك الرد عليها ودعهها للوقوف وتأخذ موقف لما هي فيه
    فارسالها الميل بدايه
    فتستغلها

    ReplyDelete
  11. طبعا هو واضح انها بتعانى جدا
    بس انا بشكرك على النصايح الاخيره بس فى ظل الظروف دى ولا حد هيسمعها صدقنى

    ReplyDelete
  12. أشكرك على نشر هذه الرسالة ، فهي تعبر عن مشاعر محبوسة و حقيقية ، و أظن ان الكثيرات من زوجاتنا و أخواتنا و أمهاتنا قد يشعرن بمثل تلك المشاعر المؤلمة ، و كثيرا ما نكون نحن السبب .

    فلنتق الله جميعا فيمن استأمننا عليهن ، و أحلهن لنا بكلمة منه ، و لنعلم أن الظلم ظلمات ، و أن الله غير غافل عما يعمل الظالمون ، و أن الظلم قد يكون بكلمة .

    ReplyDelete
  13. هههههههههههههههههههههههه

    ReplyDelete
  14. هذه السيدة ليست الوحيدة .. هناك الآلاف مثلها ..و هذا العدد فى إزدياد مستمر فى ظل الإنحدار المستمر للمجتمع على كافة المستويات الأخلاقية و الإنسانية

    ما هى نسبة الازواج و الزوجات الذين يعرفون المعنى الحقيقي للزواج و يعرفون ما هو السكن و المودة و الرحمة ؟!
    لو كانت النسبة كبيرة لما تجاوزت نسبة الطلاق بين المتزوجين فى العام الأول 40 فى المائة !!

    إختيار شريك الحياة بالنسبة للفتاة أصبح شىء صعب جدا و تحول إلى عقدة نفسية بسبب الخوف من تكون فى يوم من الأيام مثل هذه السيدة ..

    فليرحمها الله و يرحمنا جميعا ...

    ReplyDelete
  15. اموت و اعرف مكسوفه ضحكت ليه ؟

    ReplyDelete
  16. سبحان الله
    الواحد يدفع دم قلبه علشان يتجوز
    ويمكن يسافر بره ويطلع عينه
    وفي الآخر الانسانة اللي اختارها وكان هيموت عليها
    يبهدلها ويذلها وكأنها خلاص بقت شئ مملوك ليه

    علشان لما بقول كده لاصحابي يقولولي
    "نفسي اعرف مين معقدك؟"
    وكاني عندي بارانويا مثلا

    ربنا معاها ويريحها من اللي هي فيه
    وياخد الناس المفترية كلها
    اميييييييييين يارب

    ReplyDelete
  17. جميلة قوي النصيحة يا أستاذ أحمد

    ياريت كل الأزواج ياخدوا بيها

    ربنا يفرج كربها يارب

    ReplyDelete
  18. ahmEd_H

    بعد أذنك يا أحمد أرد على أحمد

    أنا ميخلصنيش تموت علشان تعرف أنا بأضحك ليه


    أقول لك

    أصل الكلام والوعظ والدروس كلها للأستهلاك المحلي ، بمعني أننا جميعا يمكنا أن نقوم بدور المنصحين إذا كانت المشكلة لاتمسنا

    ونقول وننصح بكلام مثالي جميل قوي وتلاقينا اكتر الناس إزدواجيه

    ReplyDelete