الموظف المثالي
يبدو إن حكاية النصائح الذهبية .. مطلوبة جامد ، صديق تانى جالى وقاللى أحمد باشا عندى مشكلة فى الشغل الجديد وعايز رأيك ؟ مشكلتى إنهم بيقولوا على مابشتغلش بالرغم من إنى باخلص شغلى كله .. ودى برده كانت مشكلتى فى شغلى القديم
قلت له شوف يابنى .. أنا هاديك خلاصة تجربتي بس ده هايكلفك واحد زنجر كومبو .. بس سبايسي يامان ، وبعدين نحبس بحجرين سلوم
بعد النفس الأول قلت له شوف يابوب
أولا : إوع تمشى فى الطرقة بتاعة الشركة أبدا وإيدك فاضية لازم يكون فيها ورق شغل ومن وقت للتانى تبص فيه ، لو مش معاك حاجة ده معناه إنك فاضى ومستهتر ورايح الكافيتريا فى مواعيد العمل ولو ماسك جرنال فده معناه إنك رايح الحمام وده معناه برده إنك إنسان مريح بتشديد الحاء على الآخر
ثانيا : وإنت مروح خد معاك برده بعض الورق فى إيديك لأن ده معناه إنك مالحقتش تخلص الشغل المتلتل اللى عليك وهاتكمله في البيت لأن شغل القسم كله على إكتافك
ثالثا : الكومبيوتر مهم جدا .. الواحد وهو رايح وجاى على مكتبك ويبص عليك يلاقيك عينيك مابتشالش من الكومبيوتر بيديله إيحاء بأنك بتحل مشكلة جامدة على الكومبيوتر ، وطبعا إنت بأه ممكن تتبادل الإيميلات الخاصة بتاعتك مع الأخرين وتبعت صور ونكت ولقطات فيديو مضحكة وكده يعنى ، وكمان عندك السولتير على الكومبيوتر فيه ناس دلوقتى بيلعبوها وهما مغمضين ومتنساش تقتح فايل إكسل وفايل وورد عشان لو حصلت كبسة عليك ، تعمل واحد ماكسيميز ليهم وإشتغل
رابعا : لازم يبقى قدامك كومة كبيرة من الورق والملفات على المكتب ، لو ماعندكش ورق كفاية عندك ورق شغل السنة اللى فاتت هو نفسه شغل السنة دى حطه أمامك ومحدش فاهم حاجة ، رصص وعرض ولو حد جايلك حط ورق الموضوع فى نص الورق وطلعه من وسط الورق لما يجيلك ده بيدى إنطباع إنك عارف كل ورقة فيها إيه
خامسا : حاول بهدوء ترسم ملامح على وجهك قدام مديرك إنك متضايق ودماغك فى الشغل ده بيخليه عارف إنك مشغول ولو فيه شغل زيادة يوزعه على حد غيرك
سادسا : حاول تظهر دايما فى الأوقات المتأخرة عن مواعيد العمل وخصوصا لو مديرك موجود ولو مش واخد باله إنك لسه موجود ، إعمل قلق يعنى إمشى بالموبايل وإتكلم فيه وإتحرك أمام مكتبه وقول أى كلام شبه الشغل بس ماتنساش تعمله على السيلانت أو الصامت عشان لو رن الموبايل وهو على ودانك هاتتكشف ياحلو
سابعا : حاول تستخدم شوية مصطلحات أجنبية حديثة وإنت بتتكلم مع الناس أو مديرك ده بيديهم إحساس إنك أكبر كتير من الوظيفة اللى إنت فيها ، وممكن تجيب المصطلحات دى من الإعلانات اللى بتكون فى أى مجلة كومبيوتر أجنبية
ثامنا : وده الأهم إوع يكون مديرك بيقرأ مدونات لأنى ناوى أنشر النصائح دى
نظر لي صديقى نظرة كلها إمتنان وعينيه تكاد تذرف بالدموع على تلك النصائح وبيسلم على وبيقولى أحمد باشا أنا مش عارف أقولك إيه ؟ ده إنت سيادتك كنز
قولته لالا ماتقولش كده ، ده أنا تحت أمرك أى حاجة كلمنى على طول .. بس المرة الجاية إعمل حسابك على واحدة سوبرسوبريم من بيتزاهت حجم كبير ومتنساش الإضافات تكون فواكه البحر
----------------------------------------------------------
قلت له شوف يابنى .. أنا هاديك خلاصة تجربتي بس ده هايكلفك واحد زنجر كومبو .. بس سبايسي يامان ، وبعدين نحبس بحجرين سلوم
بعد النفس الأول قلت له شوف يابوب
أولا : إوع تمشى فى الطرقة بتاعة الشركة أبدا وإيدك فاضية لازم يكون فيها ورق شغل ومن وقت للتانى تبص فيه ، لو مش معاك حاجة ده معناه إنك فاضى ومستهتر ورايح الكافيتريا فى مواعيد العمل ولو ماسك جرنال فده معناه إنك رايح الحمام وده معناه برده إنك إنسان مريح بتشديد الحاء على الآخر
ثانيا : وإنت مروح خد معاك برده بعض الورق فى إيديك لأن ده معناه إنك مالحقتش تخلص الشغل المتلتل اللى عليك وهاتكمله في البيت لأن شغل القسم كله على إكتافك
ثالثا : الكومبيوتر مهم جدا .. الواحد وهو رايح وجاى على مكتبك ويبص عليك يلاقيك عينيك مابتشالش من الكومبيوتر بيديله إيحاء بأنك بتحل مشكلة جامدة على الكومبيوتر ، وطبعا إنت بأه ممكن تتبادل الإيميلات الخاصة بتاعتك مع الأخرين وتبعت صور ونكت ولقطات فيديو مضحكة وكده يعنى ، وكمان عندك السولتير على الكومبيوتر فيه ناس دلوقتى بيلعبوها وهما مغمضين ومتنساش تقتح فايل إكسل وفايل وورد عشان لو حصلت كبسة عليك ، تعمل واحد ماكسيميز ليهم وإشتغل
رابعا : لازم يبقى قدامك كومة كبيرة من الورق والملفات على المكتب ، لو ماعندكش ورق كفاية عندك ورق شغل السنة اللى فاتت هو نفسه شغل السنة دى حطه أمامك ومحدش فاهم حاجة ، رصص وعرض ولو حد جايلك حط ورق الموضوع فى نص الورق وطلعه من وسط الورق لما يجيلك ده بيدى إنطباع إنك عارف كل ورقة فيها إيه
خامسا : حاول بهدوء ترسم ملامح على وجهك قدام مديرك إنك متضايق ودماغك فى الشغل ده بيخليه عارف إنك مشغول ولو فيه شغل زيادة يوزعه على حد غيرك
سادسا : حاول تظهر دايما فى الأوقات المتأخرة عن مواعيد العمل وخصوصا لو مديرك موجود ولو مش واخد باله إنك لسه موجود ، إعمل قلق يعنى إمشى بالموبايل وإتكلم فيه وإتحرك أمام مكتبه وقول أى كلام شبه الشغل بس ماتنساش تعمله على السيلانت أو الصامت عشان لو رن الموبايل وهو على ودانك هاتتكشف ياحلو
سابعا : حاول تستخدم شوية مصطلحات أجنبية حديثة وإنت بتتكلم مع الناس أو مديرك ده بيديهم إحساس إنك أكبر كتير من الوظيفة اللى إنت فيها ، وممكن تجيب المصطلحات دى من الإعلانات اللى بتكون فى أى مجلة كومبيوتر أجنبية
ثامنا : وده الأهم إوع يكون مديرك بيقرأ مدونات لأنى ناوى أنشر النصائح دى
نظر لي صديقى نظرة كلها إمتنان وعينيه تكاد تذرف بالدموع على تلك النصائح وبيسلم على وبيقولى أحمد باشا أنا مش عارف أقولك إيه ؟ ده إنت سيادتك كنز
قولته لالا ماتقولش كده ، ده أنا تحت أمرك أى حاجة كلمنى على طول .. بس المرة الجاية إعمل حسابك على واحدة سوبرسوبريم من بيتزاهت حجم كبير ومتنساش الإضافات تكون فواكه البحر
----------------------------------------------------------
تحديث : أعتذر عن عدم إستطاعتى متابعة التدوينات والتعليقات خلال الأيام السابقة وحتى الآن 1 ديسمبر
إنتظروني قريبا جدا
فييين نصايحك دي من زمااان .. الله لا يحرمنا من كدا نصايح .. و لو عند سعاتدك وقت كتر نصايح و لك مني عزومة على كشري جحا
ReplyDeleteيا ريت يا أحمد تعملي موضوع نصايح خايص جدا
ReplyDeleteالنصايح دي علشان أقنع أهلي بإن الجواز فكرة فاشلة من أساسها
:)
وهابقى أعزمك على واحد رز بلبن
:P
انت جبت الخبره المكتبيه البيروقراطيه دى منين ...انت منهم
ReplyDeleteفعلا نعم الموظف المثالى
ReplyDeleteربنا ما يحرمك مننا
هي دي النصايح والا بلاش :)
ReplyDeleteبس انا ابتديت اخاف منك
هههههههههههههه
ReplyDeleteيالنصااااااب هههههههه
مرة ثانية اطلب وجبه للعائله كلها خخخخخخ
هههههههههه عسل
ReplyDeleteبس أنا بقى هبعت نداء إلى كل مديرى العالم وهديهم عنوان البوست وأقولهم إنك أنت المحرض على انحراف الموظفين البيروقراطيين الهاديين المؤدبين
وبالمرة يبقوا يدرسوا البوست ده فى كليه تجارة ادارة الأعمال
يا سلام نصايحك يا احمد
ReplyDeleteانا هنفذها و ربنا يستر
If my boss read this text he will certainly fire me :)
ReplyDeleteok, if he don't fire me, i will go to the army and he won't have this chance :D
ظلمة يا راجل فعلا اللي بيقولو عليك مابيشتغلش
ReplyDelete:)
الورأه اللي عالمكتب مكتوب عليها
ReplyDeleteURL
غلط
:p
:))
ممكن في بوست قادم تكتبلنا نصائح ذهبية لكسب قلوب العذارى؟:))
هاها:)
أحمد باشا طيب اللى ما عندهوش شغل اساساً يعمل ايه ياريت نصايحك ليا ولتمنيه مليون من عينتى وما تخافش حعزمك على حلة بتاع من اللى انت بتقول عليه ده
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteإيه دة (: بجد دي نصايح مهمة جداً و أقسم و أجزم إن هو دة اللي ينفع في بلدنا . أقولك بأمانة أنا عملت كوبي من البوست بتاعك و إحتفظت بيه أنا واثقة إني هستفيد منه إن شاء الله لما أبقى ألاقي شغل
ReplyDeleteبجد من كل قلبي ربنا يوفقك و يكرمك
كلام صح للأسف
ReplyDeleteهو أنت دا أسلوبك فى الشغل فعلاً يا أحمد
وأنا أقول بتجيب وقت تكتب البلوج منين
:p
بص يا أحمد انت جبت المفيد
ReplyDeleteلأن كله محصل بعضه
بس اسمح لى اضيف حاجة
ممكن أزود شوية نصائح للستات
إياكِ ثم إياكِ التورط فى علاقة صداقة مع بنات تانيين فى العمل ..
وإن كان ولابد تبقى اللقاءات فى مكتب بعيد عن مجال رؤية الزملاء والرؤساء فى القسم
ويا حبذا لو كان فى الحمام
الحديث فى الموبايل يجب ان يقتصر أمامهم على دقيقة أو اتنين مرة او مرتين فى اليوم
وبعدها ممكن تاخدى الموبايل الى الحمام برضه ورنى للى طلبك يا حلوة
لا مانع من الهزار الخفيف القليل جدا والا هيقولوا عليك غلسة ويحاولوا يأسفنوكى
علشان يرتاحوا
والشطارة انك تفتحى باب التهريج وتخرجى وتسيبى الزملا متورطين فى الضحكات
حاولى التقليل من تناول المشروبات والمأكولات فى المكتب
وإلا هيعتبروك ست بيت لا تصلح للعمل ولكن تصلح للكيكات والساليزونات
احذرى من التواجد فى منافسة حقيقية فى العمل مع زميل رجل
لأنك هتكونى خسرانة خسرانة ..ليه ؟ لأنه راجل وابن راجل واللى بيحكم بينكم اكيد راجل
لا تفرحى كثيرا لو رئيستك امرأة ف "شر السيدات المديرات" .. وحاولى تجنبها قدر الأمكان
ولا تجاريها ابدا فى طريقة لبسها ..ولا تفعلى العكس فتحرجيها
حاولى ان يكون لبسك عااادى.. غير "مستفز" للسيدات وغير "منبه" للرجال
ليظن رؤسائك انك ياحرام لا تجدين الوقت حتى لعمل اى شوبنج
________
يارب تنفع نصايحى للبنات
على فكرة منتظرة رأيك فى قصتى الجديدة
يا نصايحك يا شقير ... فينك يا عمرو خاااااااااالد تتفرج و تسمع نصايح احمد شقير ...
ReplyDeleteبس هطلب منك طلب شبه طلب طعمه .. بس علي النقيض .. اعملي انا بقي نصايح تقنع اهلي بان الجواز اهم شئ للبنت و ان القطر لو فاتها هتقعد ف ارابيزهم و ان البطران اخرته قطران .. ممكن ؟
لا تفرحى كثيرا لو رئيستك امرأة ف "شر السيدات المديرات" .. وحاولى تجنبها قدر الأمكان
ReplyDeleteاسأليني أنا يا حلم :(
هههههههههههههههه
ReplyDeleteنسيت اقول ان دا بالنسبة للقطاع الخاص اما القطاع الحكومى فمن حق الموظف الاتى
1- حل الكلمات المتقاطعة المملة جداانشاء الله ياخد فيها اليوم كله
2-الدنيا مش حتطير والى مش عاجبه يخبط دماغه فى الحيط
3- طول مانت مظبط رئيسك فى الشغل اعمل اللى انت عاوزه يك تروح ساعة رضاعة
4-الستات واخده معاها شغل البيت من كرمب وبتنجان وخضار وملوخية وكله شغال بيساعد
5-مش محتاجين يروحو الحمام علشان يتكلمو لان كده كده الكوسه ماينفعش تتاور فى الحمام
6-تمشى من الشغل الساعة واحدة وفوت علينا بكرة تقولها للتخين
7-لو انت مدرس حسس الموجه انك مستبيع وينعل ابو التعليم علىاللى فيه ومش مشكلة انك تغيب انشاء الله من الامتحانات وجمد قلبك وخليك على طبيعتك ( خد معاك ديو وانت رايح
8-محدش يعمل كده احنا مش ناقصين خراب
جيد ..جيد
ReplyDeleteإخربها كمان يا عم أحمد ماهى ناقصه
ReplyDeletehi ahmad,
ReplyDeletegreat post... v. funny
it reminded me of dilbert's comics... read the books if u haven't yet... or look'em up on line
يعطيك العافيه
ReplyDeleteمساعد
ReplyDeleteوالله يامساعد .. عزومة كشرى جحا دى ممكن تديك نصايح بس هاتبقى عايزة كمالة
طعمة
عزومة الرز بالبن .. دى تنفع مع نصائح تربية الأطفال
islam yousef
من عاشر القوم ياإسلام
taher
تسلملنا دعواتك ياطاهوور
chatter box
تخافى منى ؟ ليه بس دا أنا غلبااان
q8tya
فعلا فكرة الفاميلي سايز دى صح .. نطلب حجم عائلي المرة الجاية عشان الكل ينبسط
hera
لو هاتدى عنوان البوست للمديرين .. أرجو إنك تشوفى لى شغلة معاكي
bosbos
نفذى إنتي ومالكيش دعوة .. وبكرة تشوفي النتيجة
mohamed yousef
نورت المدونة يامحمد .. لو إتفقشت ولا أعرفك يامعلم
free soul
ومين قاللك إنه مابيعملش كده هوه كمان؟
mindonna
لعلمك بأه أنا أكتر واحد بيشتغل فى البلد دى
khalid Jarrar
صح .. إسم الموقع غلط .. وكمان التاريخ غلط يعني يوم 27 كان يوم أحد مش إتنين .. والسبب واضح فى الصورة إنى أنا جعان
ولو تلاحظ كمان الإيميلات اللى فى الصورة .. الراجل بيصرخ وبيقول إن البضاعة ماوصلتش
shady
فعلا عندك حق ده أنا نسيت العواطلية فعلا اللى مالهومش شغل أساسا
معذرة .. والحلة دى خليها عليا أنا لغاية مالحزب يلاقي شغل
taty
بأه هاتحتفظي بنسخة من البوست ده معاكي لغاية ماتلاقي شغل .. طيب خللي بالك لتبعتيه غلط مكان ال سي في
lilli
ده بس جزء من تكتيك العمل .. طبعا إنتى عارفة إن كل عمل وله تكتيك
حلم
هاها .. ده إنتي حكاية
أول مرة اعرف إن ممكن تكون فيه نصايح حريمي .. بس بنصايحك ديه هايبقى العمل بالنسبة لينا ممل جدا .. وجود الست برده فى العمل بيطرى القعدة وبيخلينا كده واخدين بالنا من نفسنا وكلامنا وتصرفاتنا .. شكلى كده أنا اللى هاعزمك على السوبر سوبريم
أنا هاخلص وأعدى على بلوجك
romantic rose
شاكللك كده عايزة تتجوزى .. وإنت لسه صغيرة والعائلة معترضة صح؟
عموما ليكى عندي وسائل جهنمية تجنن
بس هوه العشا إيه ؟
طعمة
فعلا وماأدراك ما إدارك المرأة ؟؟
taher
فعلا أعتقد إن هى دى التقاليد التمانية الأساسية بالعمل الحكومي .. أصلى للأسف شاهدته ولم أعمل به
بس الفكرة بأه إن جميع موظفى القطاع العام والحكومة بينفذوها كلها بلا إستثتاءوبمنتهى الدقة كأنهم واخدين فيها دورة
خجل
هاها .. طيب خليها جيد جدا
أيوب
يعنى هى جت علي أنا .. ماهى خربانة خربانة على رأيك
saudieve
الحقيقة ماقراتش لديلبرتس قبل كده بس شوفت دى له لقيتها فعلا شبه
http://carbon.cudenver.edu/public/physics/xcsz/Dilberts.gif
kazmawy
الله يعافيك .. شد حيلك كده ونفذ المطلوب
اية الجمال ده
ReplyDeleteانا نزلت شغل من شهر و بسبب الشغل دخلت اليوم و كتبت في جوجل كلمه
مديرك
لاعلم كيف اتصرف مع المدير و الزمايل
هناك احصائية ان الموضف المصري يعمل دقيقتين و نصف يوميا
لم اصدقها حتى نزلت الميدان
علي فكره النصائح ليست فقط للموظفين المصريين ، فالأمر لايختلف كثيرا خارج مصر ، أقصد بالطبع في البلاد العربية
ReplyDeleteبس كانت تبقي أحلي لو أنك كملتها لتكون الوصايا العشر
Keep up the good work Electronic conferencing tools Turn pda into a phone 300c chrysler Free poetry email lists http://www.malpractice-and-negligence-law-enforcement.info Does bextra have aspirin in it video lesbo gratis laptops computer shopping http://www.laserhairremoval4.info bulk email Laws regarding radar detectors honda civic parts honda cl 35mg+bontril+pdm discount computer games prince george hotels Information about high blood pressure tax code
ReplyDelete