ومازال مسلسل التدهور مستمراً
صنع في مصر ... شعارجميل ظهر في مصر بشكل كبير وفعال في السوق المصرية والعربية بعد الثورة وقبلها أيضاً ، ظهر الشعارفي فترة كانت مصر تعتبر إلى حد كبير هي الدولة العربية الصناعية الوحيدة وكانت تعتبر القوة الإقتصادية الأكبر وكانت النشاطات التجارية والإنتاجية والخدمية المحلية بعلاماتها التجارية هي الوحيدة المتواجدة في السوق
كانت هناك علامات تجارية عملاقة زي بنك مصر ، مصر للألبان ، عمر أفندي ، نصر للسيارات ، المقاولون العرب ، سجائر كليوباترا ، كورونا ، مصر للطيران ، مصر للبترول ، الشمرلي ، ياسين للزجاج وغيرها كتير ... بعضهم إنتهى ومعظمهم خفت صيته بشكل كبير
ظهرت علامات تجارية محلية جديدة بعد عصر الإنفتاح ولكن صيتها وقوتها عربياً بالمقارنة بدول عربية أخرى لم يكن بنفس صيت الشركات السابق ذكرها ، علامات تجارية جديدة مثل موبينيل ، جولدي ، النساجون الشرقيون ، هيرمس ، مزيكا ، جهينة ، وأخيراً الهلال والنجمة
مجلة فوربس ألقت الضوء على أشهر وأقوى أربعين علامة تجارية عربية مائة في المائة .. كان نصيب مصر منها للأسف أربعة علامات تجارية ، أول علامة تجارية مصرية إحتلت مركز متأخر جداً وهو المركز الثالث والثلاثون وكانت من قناة ميلودي ، تلتها في المركز الخامس والثلاثون مشروب فيروز التطور الطبيعي للحاجة الساقعة ، وكانت شركة قطاع عام في البداية وتم خصخصتها ، والعلامة الثالثة جائت في المركز الثامن والثلاثون وإستعد للمفاجأة والله مابهزر العلامة التجارية الثالثة كانت من نصيب معسل النخلتين أنن أنن أن ... آآن ، وأخيرا في المركز الأخير أوراسكوم للإنشاءات
الإمارات إحتلت المركز الأول للدول بعدد ثمانية عشر علامة
السعودية إحتلت المركز الثاني بعدد ست علامات
لبنان إحتلت المركز الثالث بعدد خمس علامات
مصر إحتلت المركز الرابع بعدد أربعة علامات
قطر والكويت والبحرين إحتلوا المراكز الخامس والسادس والسابع بعدد علامتين
الأدرن في المركز الأخير بعدد علامة واحدة
المركز الثاني : الخطوط الإماراتية – الإمارات – العائد السنوي ستة الاف وستمائة مليون دولار وبأرباح سنوية تزيد عن السبعمائة مليون دولار وتنقل خمسة عشر مليون مسافر سنويا ولها حصة تزيد عن اربعين في المائة من الخطوط السيرلانكية
المركز الثالث : المراعي – السعودية – أكبر شركة ألبان تحتل أكثر من أربعين في المائة من سوق الألبان السعودي حققت أرباح سنوية تزيد عن المليون دولار
المركز الخامس : عافية – السعودية - من اكبر شركات الزيوت ومصانعها تنتشر في دول مصر ، الأردن ، المغرب ، السودان ، إيران ، كازاخستان ، مصانع عافية تبيع اكثر من مائتين مليون زجاجة زيت طعام سنويا
المركز السادس : أمريكانا – الكويت – وشركات متنوعة لإنتاج اللحوم والدجاج والمخبوزات بالمطاعم الخدمة السريعة وعائدها السنوي يتعدى الثمانمائة مليون دولار
المركز الثامن : فاين – الأردن – أيوة فاين بتاعت المناديل المملوكة لمجموعة نقل الأردنية بعوائد سنوية تزيد عن مائتين وخمسون مليون دولار
المركز التاسع : جرير – السعودية – مكتبة جرير متواجدة في السعودية والكويت وقطر والإمارات ولها مايزيد عن العشرين فرع – جرير ليست مجرد مكتبة
المركز العاشر : إعمار – الإمارت – أكبر شركة إنشاءات في الشرق الأوسط تقوم بإنشاء مدينة الملك عبد الله بالسعودية بإستثمارات قيمتها سبعة وعشرون ألف مليون دولار
المركز الحادي عشر : القطرية - قطر
المركز الثالث عشر : أرامكس - الإمارات
المركز الرابع عشر : إل بي سي - لبنان
المركز السادس عشر : قنوات روتانا - السعودية
المركز الثامن عشر : طيران الإتحاد - الإمارات
المركز التاسع عشر : مطاعم كودو - السعودية
المركز العشرين : فنادق روتانا - الإمارات
المركز الواحد والعشرون : غندور للاغذية - لبنان
المركز الثالث والعشرون : عطور أجمل - الإمارات
المركز الرابع والعشرون : أغذية إسلامي - الإمارات
المركز الخامس والعشرون : كاساتلي شتورا - للأغذية والمشروبات - لبنان
المركز السادس والعشرون : مياة جلفا المعبأة - الإمارات
المركز السابع والعشرون : طيران العربية - الإمارات
المركز الثامن والعشرون : الوطنية للإتصالات (زين) - الكويت
المركز التاسع والعشرون : مكياجي - الإمارات
المركز الثلاثون : النخيل للعقارات - الإمارات
المركز الواحد والثلاثون : مكة كولا - الإمارت
المركز الثاني والثلاثون : ميلكو للأغذية - الإمارات
المركز الثالث والثلاثون : قنوات ميلودي - مصر
المركز الرابع والثلاثون : مطاعم الطازج - السعودية
المركز الخامس والثلاثون : فيروز - مصر
المركز السابع والثلاثون : محلات جاشنمال - الإمارات
المركز الثامن والثلاثون : معسل النخلتين - مصر
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteينهار كحلي بقي يوم ما يبقي لينا حاجه في القوائم الأولي تبقي ميلودي و معسل النخلتين و ياريتهم في مراكز متقدمه
ReplyDeleteللأسف أخنا في مصر و بحكم مجالي كمهندس شفت بعض المصانع و الشركات احب اؤكدلك ان احنا ضايعين ...ضايعين من هنا لأخر الشارع
كل ماهو جيد تحول الي ردئ مثلا شركة النصر للسيارات كان تدريبي الصيفي فيها عباره عن عنابر مهجوره ومكن معشش فيه الغربان العنبر فيه حوالي 80 مكنه شغال منهم اتنين
و الأمثله كتيييييير الذها المصنع الحربيه اللي بقيت تنتج مراوح وغاسلات وياريتهم بيبيعوها والله انتاج السنه اللي فاتت متكوم في المخازن زي ما هو و يجوا السنه الجديده يعملوا خطه لزياده الأنتاج طب مش لما تبيعوا القديم يا عباقره
معلش
طولت عليك..... بس احيك و اشكرك علي مواضيعك الهايله
ميلودي والنخلتين
ReplyDeleteلنا الله
مواضيعك رائعه
يا نخلتين ف العلالى
ReplyDeleteوياحسرتين وألف وكسه ع اللى بقينا فيه
ميلودى... وفيروز
على رأى المثل "ما اسخم من سيدى الا ستى"
ربنا يرحمنا
الموضوع جامد جدااااااا" ربنا يباركلك بس بعيد عن الحاجات دى
بص يا احمد باشا
ReplyDeleteهي الوضع في مصر انيل من النخلتين
لكن برضه المكان اللي معمول فيه البحت معرفش فين
لدرجة انك انت مش عارف منتجات
شطورة قسطلي
وكاتبها
كاساتلي شاتورا
عموما ده واحد بيعمل مشروبات شبه القازوزة ولا اسبارتكوس بتاعتنا
واضح ان البحث معمول في الامارات
لان حاجة زي عطور جمل برضه
قسمة والشبراويشي اجمد منها
وطيران الاتحاد ما حدش يسمع بيه غير لو حد اتزنق في تذكرة
ومحلات جاشتمال واضح ان صاحبها هندي كمان
الحمد لله
ReplyDeleteانتا بتتكلم بجد
اربع علامات تجارية
احمدك يا رب
طب كويس يا عم
معسل النخلتين ، ميلودي اي حاجة
بس يا نهار ابيض ، ميلودي ايه اللي تاخد مركز في حاجة زي دي جنب علامات ليها وزن زي الجزيرة و المراعي
اشكرك جدا على البوست ده الجميل
خالص تحياتي
احمد
جتنا خيبة هنقول إيه يعني
ReplyDeleteأستاذ احمد
ReplyDeleteفي ظل السياسه المنتشره في البلد كالنار في الهشيم وهي سياسه الخصخصه لن ولم تجد اي شركه لها صي خارجي لان ببساطه مع انتشار اصحاب رؤوس الاموال وشراء كل مصنع او علامه تجاريه لا يفهم فيها قط يؤدي الي زوالها وبعد ذلك يتم تغيير النشاط
السوق المصري اصبح لا يفي باحتياجاته داخليا حتي يحقق ما تتحدث عنه
في ذكرك للشركات والعلامات التجاريه قادتني ذاكرتي الضعيفه لتذكر البنوك وشركات التأمين التي هي في مهب الريح الان والتي تعتبر اكبر مصدر للاقتصاد المصري
عندما تجد قناه ميلودي ومعسل النخلتين وما علي هذه الشاكله
تعرف مكانه مصر للاسف الان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ReplyDeleteبغض النظر عن انه فعلا باي باي صنع في مصر
بس ممكن اسأل عن ايه هي الحاجات اللي البحث ده قيم من خلالها العلامات وطلهعا بالترتيب ده؟
وايه هي شريحة الناس اللي اتعمل عليهم البحث ؟؟
لان كل ده ممكن يأثر علي الترتيب والاختنارات عموما
حسره علينا يا حسره علينا
ReplyDeleteالفرق بينا و بين اى دولة تانية اننا بنحب البلدى فى الاغانى بس
وجعت قلبي ..
ReplyDeleteرغم ان دا بادي للعيان .. لكن الواحد مبيحبش يشوفه
سيظل دوما أمل ما .. في شيء ما .. وناس ما
كل الود
موضوع مهم
ReplyDeleteلكنك هنا تخلط بين شيئين مختلفين: العلامات التجارية والصناعة
ألم تلاحظ أن من ضمن العلامات التجارية المعروضة قناتين فضائيتين؟ مجلة فوربس ألقت الضوء على العلامات التجارية العربية، ولم تركز على المصنوعات بالذات. ربما كانت النتيجة اختلفت حينئذ.
الاستفتاء تم - كما ذكر على الرابط الذي وضعته - بأن سألوا عدد من الناس (لم يذكروا في أي البلاد العربية)عن الماركات بأن وضعوها أمامهم وطلبوا من كل منهم أن يتعرف عليها ويشرح ماذا تمثل بالنسبة له.
موضوع مهم
ReplyDeleteلكنك هنا تخلط بين شيئين مختلفين: العلامات التجارية والصناعة
ألم تلاحظ أن من ضمن العلامات التجارية المعروضة قناتين فضائيتين؟ مجلة فوربس ألقت الضوء على العلامات التجارية العربية، ولم تركز على المصنوعات بالذات. ربما كانت النتيجة اختلفت حينئذ.
الاستفتاء تم - كما ذكر على الرابط الذي وضعته - بأن سألوا عدد من الناس (لم يذكروا في أي البلاد العربية)عن الماركات بأن وضعوها أمامهم وطلبوا من كل منهم أن يتعرف عليها ويشرح ماذا تمثل بالنسبة له.
معسل؟؟
ReplyDelete!!!!!!
مصر بقت متفوقة .. بس فى جذب تلك العلامات الجاهزة للعمل فى مصر
ReplyDeleteاى جذب الاستثمارات الأجنبية كما تقول الحكومة
لكن دلوقتى احنا اقتصادنا اقتصاد استهلاكى
مابقاش حد يفكر انه نفسه يعمل مصنع علشان يكبر واحدة واحدة او يعمل مزرعة وحتى لو فكر مش هايلاقى اللى يساعده
كل الناس دلوقتى عايزة ربح سريع
فاما تعمل كافيه او مدينة ملاهى او سوبر ماركت كبير وتجيب بضائع مغشوشة او قربت تنتهى الصلاحية وتعمل تخفيضات بالكوم
فالناس بقت تسعى ورا الفلوس
علشان تشترى موبايل أحدث وشقة اوسع وفيلا فى مارينا وتشترك فى قنوات جديدة
لكن ماحدش بقى يفكر فى راحة البال والطمأنينة ومستقبله ايه فى البلد ديه
المهندس بقى يشتغل جرسون والدكتور ممكن يبع مكياج
وفى الاخر عايزين ننهض
مااعتقدتش